Geen nieuwe openbare oplaadpunten meer via Stichting e-laad
Pilot Project
Stichting e-laad is in 2009 opgericht door netbeheerders om, voor een periode van 3 jaar, het elektrisch rijden in Nederland te stimuleren en om data te verzamelen. Om ervaring op te doen met de gevolgen voor het netwerk en om het elektrisch rijden mogelijk te maken, plaatst de stichting e-laad publieke oplaadpunten in heel Nederland. “e-laad is een pilotproject en ons budget voor 2012 biedt geen ruimte meer. Over het aanbod van stichting e-laad na 31 december 2012 en de verdere behandeling van lopende aanvragen, wordt in oktober een besluit genomen,” aldus Stichting e-laad.
40 aanvragen per week
Wekelijks worden er circa veertig nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunt bij e-laad ingediend. Deze aanvragen worden ingediend door gemeenten, maar vooral ook door mensen die elektrisch willen gaan rijden. Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 in ieder geval nog zorgt voor onderhoud en beheer van de al geplaatste publieke oplaadpunten, deze blijven dus operationeel.
Verhagen
Momenteel zoekt e-laad naar tijdelijke oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met nieuwe publieke laadinfrastructuur. Stichting e-laad hoopt dat de Nederlandse regering de handschoen oppakt en verder gaat met het realiseren van een oplaadnetwerk voor elektrische auto’s, maar voorlopig heet minister Verhagen van EL&I nog geen structurele financiering van publieke oplaadinfrastructuur ingesteld. Het is nog onduidelijk is of dit überhaupt gaat lukken.
Expertise
In Nederland werden van oudsher elektriciteits-, gas-, en coaxinfrastructuren als nutsvoorziening aangelegd. Ten behoeve van de netbeheerders zal stichting e-laad ook als kennis- en expertisecentrum blijven bestaan. De netbeheerders willen vanuit hun verantwoordelijkheid voor de netten nauw betrokken blijven elektrisch vervoer.
Nog geen reacties