Ford: Volledig elektrische Transit Custom is mogelijk in de toekomst
PHEV krijgt 1.0 EcoBoost als range-extender
Een volledig elektrische Ford Transit Custom is in de ogen van Ford realistisch. Dat vertelt Nick Mason, Vehicle Engineering Manager Ford Transit, in een interview met AutoRAI.nl. Maar eerst is het tijd voor een plug-in hybride, kortweg PHEV.
Nu nog niet haalbaar
“Op dit moment is zo’n volledig elektrische Ford Transit Custom echter nog niet haalbaar”, aldus Mason. “Maar het is zeker wel logisch om te doen in de toekomst gezien alle marktontwikkelingen.” Weet dat Ford al een vloot elektrische Transit Vans gaat leveren aan DHL. Dat is in projectvorm. Een volledig elektrische Transit Custom bestaat nog niet.
PHEV alleen als bedrijfswagenvariant
Ford komt allereerst met een Transit Custom PHEV in 2019. Deze PHEV-versie komt in eerste instantie alleen als bedrijfswagenvariant. Voor de Tourneo, de personenwagenvariant, zijn nog geen PHEV-plannen. De techniek is vooral interessant voor bedrijfswagens die in stedelijke gebieden rijden. Je rijdt dan kortere afstanden volledig elektrisch door het centrum en daarbuiten schakel je de brandstofmotor weer in om de elektromotor via de generator van stroom te voorzien.
Benzinemotor alleen range extender
De 1.0 EcoBoost met 100 pk dient puur als range extender. De Ford Transit Custom PHEV is dus een serie hybride. De benzinemotor drijft geen wielen aan, maar alleen een generator. “De elektrische range zonder belading bedraagt 50 kilometer. Met lading neemt die range uiteraard af, maar niet heel veel. Alle exacte gegevens moeten we nog vaststellen. We gaan eerst een proef doen in Londen met 20 auto’s. We zijn vooral benieuwd naar de ervaringen van onze testpiloten.” De gecombineerde range komt volgens Ford uit op ongeveer 500 kilometer.
Accupakket
En het accupakket? Mason: “De capaciteit van het accupakket is iets waar we goed over moeten nadenken, want een groter accupakket gaat ten koste van het laadvermogen. We mikken nu op een laadvermogen van 1.000 kilogram.” De batterij is centraal in de bodem tussen de assen verwerkt. Vóór de batterij – met een nog onbekende capaciteit – plaatst Ford de brandstoftank.
1.0 EcoBoost
“We hebben gekozen voor een 1.0 EcoBoost-benzinemotor vanwege het formaat van de krachtbron – niet groter dan een A4 – en het is bovendien een goede motor die al meerdere keren is uitgeroepen tot Engine of the Year. “Een motor krachtiger dan 100 pk is niet nodig, omdat de generator nooit de maximale output vraagt van de benzinemotor. De motor draait een vastgesteld toerental om de accu bij te laden of om de generator van stroom te voorzien”, vertelt Mason.
Diverse rijmodi
De Transit Custom PHEV krijgt diverse rijmodi. Je kan enkel op elektrische energie van het accupakket rijden, maar ook het vermogen van de batterij en generator bundelen voor extra power. Dat is met name handig op de snelweg.
Stekkerlaadpunt
Over de oplaadtijden kan Ford nog niets melden. Het stekkerlaadpunt zit in ieder geval links voor in het zijscherm. De productie van de Transit PHEV vindt straks plaats in Turkije, net als de gebruikelijke Transit-modellen. Over de prijs durft Ford nog geen uitspraken te doen. “Dat zal afhangen van overheidssubsidies. We hopen in ieder geval een lage cost of ownership te realiseren voor onze klanten.”
Nog geen reacties