Ford presenteert volledig elektrische E-Transit
Geruisloos en emissievrij aan het werk
Ford wil in 2050 een CO2-neutrale organisatie zijn. Daarbij hoort ook de introductie van volledig elektrisch aangedreven modellen. Ford trekt het doek van de eerste elektrische bedrijfswagen: de E-Transit.
Voor de ontwikkeling van de E-Transit heeft Ford goed geluisterd naar haar klanten. Letterlijk, want een gespecialiseerde afdeling, D-Ford, heeft uitgebreid met een zeer gevarieerde groep klanten gesproken. Van loodgieters en bouwvakkers tot pakketbezorgers en andere distributiebedrijven.
Ideale totaalpakket
De behoeften van al deze klanten zijn uitvoerig geanalyseerd en op basis daarvan is de elektrische besteller ontwikkeld. De E-Transit moet met al zijn specificaties het ideale totaalpakket bieden. Daarom zijn er voorlopig ook geen plannen voor andere uitvoeringen wat de aandrijflijn betreft.
(Nog) geen Volkswagen
Op bedrijfswagengebied heeft Ford tegenwoordig een samenwerking met Volkswagen, maar daar staat deze E-Transit los van. De samenwerking met Volkswagen richt zich in eerste instantie op een nieuwe pick-up (opvolger Ranger/Amarok) en een lichtere bedrijfswagen.
Net zo praktisch
Ten opzichte van de dieselversie verandert er niets aan de praktische eigenschappen van de Transit. Ook de E-Transit is in allerlei configuraties leverbaar, liefst 25 in totaal. Het laadvolume blijft volledig beschikbaar en het laadvermogen bedraagt maximaal 1.616 kg voor de bestelbusuitvoeringen en maximaal 1.967 kg voor de chassis-cab-varianten.
Ruimer interieur
Aan de buitenkant is de E-Transit te herkennen aan een nieuw grille, met daarin de laadaansluiting verwerkt. In het interieur is het dashboard op een aantal punten aangepast. Bij de middenconsole maakt de traditionele versnellingspook plaats voor een draaiknop. Ook is de mechanische handrem vervangen door een elektronisch aangestuurd exemplaar, zodat voorin meer ruimte rond de stoelen ontstaat. Handig voor wie vaak in- en uit moet stappen.
De aandrijflijn
De aandrijflijn van de E-Transit is in zekere zin omgekeerd ten opzichte van de dieselversie. De elektromotor zit achterin tussen de achterwielen en drijft die ook aan. Het 67 kWh-batterijpakket bevindt zich onder de wagenbodem tussen de assen en in de voormalige motorruimte zit de overige apparatuur.
De elektromotor levert een vermogen van 198 kW (269 pk) en 430 Nm koppel. De achterwielaandrijving is een bewuste keuze. Het is een praktische opstelling, maar zorgt ook voor meer tractie dan voorwielaandrijving. Ook is achterwielaandrijving efficiënter dan vierwielaandrijving.
Drie rijmodi
Er zijn drie rijmodi: Normal, Slippery en Eco. Die spreken eigenlijk voor zich: voor rijden onder normale omstandigheden, op gladdere ondergrond en een zo zuinig mogelijke afstelling. Die laatste kan tot 10% energiebesparing opleveren, mede dankzij een beperkte topsnelheid en uitgeschakelde klimaatcontrole aan boord.
350 km actieradius
De actieradius bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, tot 350 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Zeker bij gebruik in de stad moet dat daadwerkelijk haalbaar zijn, aldus Ford. Ook is de actieradius bewust een ruimschoots langere afstand dan klanten gemiddeld per dag zullen afleggen. Zo blijft er namelijk genoeg stroom over om de Transit bijvoorbeeld als stroomvoorziening voor andere apparaten te gebruiken.
Pro Power Onboard-stroomvoorziening
Daarvoor biedt Ford optioneel de Pro Power Onboard aan, een stroomvoorziening in de laadruimte. Deze is op de wand van de laadruimte vlakbij de deuren geplaatst. Met de Pro Power Onboard zijn bijvoorbeeld gereedschappen van stroom te voorzien, zonder dat daar een externe generator voor nodig is.
Om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom overblijft om na het werk weer thuis te komen, heeft de Pro Power Onboard standaard een verbruikslimiet van 2,3 kW. Via het infotainmentsysteem is die limiet naar wens aan te passen.
Opladen
Toch zal de E-Transit op een gegeven moment ook zelf weer opgeladen moeten worden. De E-Transit is uitgerust met een 11,3 kWh boordlader. Het batterijpakket van 0 naar 100% opladen duurt daarmee 8,2 uur. Snelladen kan tot 115 kW en dan is de batterij in 34 minuten van 15 tot 80% op te laden.
Verder biedt Ford verschillende mogelijkheden voor opladen bij het werk of thuis, zoals een wallbox. Ook biedt Ford in samenwerking met NewMotion het FordPass Connect-laadnetwerk. Het infotainmentsysteem biedt functies om laadpunten te vinden, inclusief real-time informatie over bijvoorbeeld de beschikbaarheid.
Nieuw infotainment
Dat brengt ons bij het infotainment, dat eveneens nieuw is. De E-Transit beschikt over het nieuwe SYNC4-systeem, met 12-inch display en over-the-air-updates. Het FordPass Connect-modem behoort tot de standaarduitrusting, waarmee de E-Transit de meest ‘slimme’ en meest verbonden Transit ooit is.
Tot de nieuwe functies behoort een verbeterde stemherkenning voor de bediening van bepaalde functies. Ook doet het systeem proactief aanbevelingen op basis van instellingen die je eerder hebt gedaan. Het interieur kan op afstand worden voorgeconditioneerd. Dat zorgt er aan de ene kant voor dat het interieur bij het instappen al direct een aangename temperatuur heeft. Een ander voordeel is dat deze klimaatcontrole tijdens het laden plaatsvindt en dus niet ten koste gaat van de actieradius.
Hulpmiddelen
Natuurlijk is de E-Transit net als andere Fords voorzien van allerlei assistentiesystemen. Zo wordt de E-Transit geleverd met verkeersbordenherkenning en dodehoekassistentie. Manoeuvreren in krappe ruimtes wordt nog eenvoudiger dankzij o.a. de 360-gradencamera’s. Om er zeker van te zijn dat je werknemers zich gedragen in het verkeer, is het ook mogelijk om op afstand de topsnelheid van de E-Transit te beperken.
Wagenparkbeheer
Wie meerdere bedrijfswagens in dienst heeft, krijgt hulp van verschillende functies speciaal voor wagenparkbeheer. Zo zijn laadstatus, stroomverbruik en resterende actieradius van je wagenpark in één overzicht bij te houden. Al deze gegevens zijn bovendien te koppelen aan de gebruikelijke bestaande systemen voor wagenparkbeheer.
Werken in stilte
De volledig elektrische aandrijflijn heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats is er geen lokale uitstoot, waarmee je gegarandeerd toegang hebt tot eventuele milieuzones. Bovendien zorgt de stille elektromotor ervoor dat de E-Transit probleemloos ’s nachts of in de vroege ochtenduren aan het werk kan gaan.
Kostenbesparing
Doe je het niet voor het milieu, dan wel voor de portemonnee, aldus Ford. Volgens Ford is de E-Transit 40% voordeliger in gebruik en onderhoud dan de dieselversies. Toegegeven, de aanschafprijzen zijn hier niet bij meegerekend.
In aanschaf zal de E-Transit ongetwijfeld duurder worden dan de dieselversies. Toch is Ford er van overtuigd dat de E-Transit onder de streep de voordeligste optie blijft. In een periode van drie jaar moet hij zich al hebben terugverdiend.
Extra zekerheid: garanties
Een ander voordeel is dat de E-Transit gegarandeerd maar één keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig heeft, hoeveel kilometer de bus ook maakt. Ook geruststellend is de garantie op het batterijpakket: 8 jaar of 160.000 kilometer.
Marktintroductie in 2022
Ford verwacht de E-Transit in de lente van 2022 in Europa te introduceren. Dat duurt dus nog even. In de tussentijd worden voorseriemodellen in de praktijk getest voor de laatste finetuning. Over prijzen doet Ford nog geen uitspraken, maar men verwacht de E-Transit voor “een concurrerende prijs” te kunnen aanbieden.
De E-Transit voor Europa wordt straks gebouwd bij de Ford Otosan Kocaeli-fabriek in Turkije, waar ook veruit de meeste andere Transit-modellen vandaan komen. Europa wordt de belangrijkste afzetmarkt voor de E-Transit, die dan ook in bijna ieder Europees land in de prijslijsten komt te staan. Ook in Noord-Amerika en Oceanië zal de E-Transit het aanbod versterken.
Nog geen reacties