Ford presenteert 1.419 pk sterke Mustang Mach-E
Ford heeft gekke bui: dit is de Mustang Mach-E 1400
Ford heeft een gekke bui en presenteert de Mustang Mach-E 1400. Het is een 1.419 pk sterke performance BEV met liefst zeven elektromotoren. Ford spreekt over een ‘raket op wielen’, gemaakt voor het circuit, de dragstrip of een gymkhana drift-parcours.
Forse investeringen
Ford investeert wereldwijd meer dan 11,5 miljard dollar in de ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen. De eerste wereldwijd verkochte EV is de nieuwe Mustang Mach-E die begin 2021 op de Nederlandse markt komt.
RTR Vehicles
Om te laten zien wat de Mach-E in huis heeft en wat er mogelijk is met BEV-technologie, heeft Ford deze one-off Mach-E ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse RTR Vehicles. Ron Heiser, chief programma engineer van de Mustang Mach-E: “Deze Mustang Mach-E 1400 is op de schaal van ‘insane’ echt onovertroffen, met dank aan Ford Performance en RTR.”
10.000 arbeidsuren
Als basis is een witte Mustang Mach-E GT gebruikt. Het chassis en de aandrijflijn zijn op verschillende manieren af te stellen, zodat de auto voor meerdere doeleinden geschikt is. Er zijn 10.000 arbeidsuren in het project gegaan.
Geen restricties
De Mustang Mach-E 1400 is ontwikkeld zonder enkele restrictie. Alles was geoorloofd. De aerodynamica is verder geoptimaliseerd voor verbeterde koeling en meer downforce op de frontsplitter en achterspoiler. De neerwaartse druk is meer dan 1.000 kilogram bij een snelheid van 257 km/u.
Zeven elektromotoren
Het voertuig is uitgerust met zeven elektromotoren, ofwel vijf meer dan in de Ford Mustang Mach-E GT. Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de vooras. De achteras heeft vier ‘pancake style’ elektromotoren. Een enkele aandrijfas verbindt ze aan differentiëlen waarmee meerdere instellingen mogelijk zijn voor diverse doeleinden, van driften tot racen op hoge snelheid. “De uitdaging was het beheersen van het extreme vermogen van de zeven motoren”, zegt Mark Rushbrook, autosportdirecteur van Ford Performance.
RWD, FWD, AWD
Schakelen tussen achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en voorwielaandrijving is heel eenvoudig. Het verschil tussen een drift- of circuitopstelling is groot. Voor driften worden er andere draagarmen en een gewijzigde stuurinrichting gemonteerd. Dit maakt extreme stuurhoeken tijdens het driften mogelijk. De vermogensafgifte kan gelijkmatig worden verdeeld tussen de voor- en achteras. Het is ook mogelijk om al het vermogen naar alleen de vóór- of achteras te sturen.
56,8 kWh accu
Het 56,8 kWh batterijpakket bestaat uit nikkel-mangaan-kobalt-buidelcellen voor ultrahoge prestaties en een zeer hoge ontladingssnelheid. Het batterijsysteem is ontworpen om tijdens het opladen te worden gekoeld met een speciale diëlektrische koelvloeistof, waardoor de oplaadtijd tussen de runs wordt verkort.
Brembo
Een elektronische rembekrachtiger is geïntegreerd om diverse niveaus van regeneratief remmen mogelijk te maken. Het systeem werkt samen met ABS en stabiliteitscontrole om het remsysteem te optimaliseren. De auto is uitgerust met Brembo-remmen, bekend van de Mustang GT4-racer. Ford past ook een hydraulisch handremsysteem voor driftsessies toe dat samenwerkt met de voertuigelektronica om de aandrijving van de achterste elektromotoren tijdelijk te onderbreken.
Organisch
De Ford Mustang Mach-E 1400 dient verder als proeftuin voor nieuwe materialen. De motorkap is gemaakt van organische composietvezels, een lichtgewicht alternatief voor de koolstofvezel dat Ford voor de rest van het voertuig heeft gebruik.
Nog geen reacties