Ford Explorer plug-in hybride komt naar Europa
Grote SUV met krachtige plug-in hybride aandrijflijn.
Ford breidt het SUV-gamma in Europa verder uit. Na de EcoSport, de nieuwe Kuga en de Edge komt Ford met een nog grotere SUV: de fonkelnieuwe Explorer met zeven zitplaatsen. Ford haalt hem als Ford Explorer Plug-In Hybrid naar Europa. De auto verschijnt later dit jaar op de Europese markt.
Zesde generatie
De zevenzits Explorer is de bestverkopende SUV van Ford in de Verenigde Staten. Ford onthulde de volledig nieuwe zesde generatie van de Explorer eerder dit jaar al in Noord-Amerika. In 1991 introduceerde Ford de eerste generatie van de Explorer. Speciaal voor de Europese markt heeft Ford nu een plug-in hybrideversie ontwikkeld.
V6 + elektromotor
Ford rust de Explorer Plug-In Hybrid uit met een 3,0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator. De V6-benzinemotor levert 350 pk (257 kW) en de elektromotor 100 pk (74 kW). Het systeemvermogen komt uit op 450 pk (331 kW) met 840 Nm aan koppel.
Dankzij een 13,4 kWh lithium-ion accupakket kan de SUV 40 kilometer volledig elektrisch afleggen. Het accupakket opladen kan via de aansluiting in het linker voorspatbord. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s.
Vier rijmodi PHEV-systeem
De PHEV-aandrijflijn heeft vierwielaandrijving, een tientraps automaat en mag een aanhanger van 2.500 kilogram trekken. Verder heeft het PHEV-systeem vier rijmodi, te weten EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Hiermee kan de bestuurder kiezen hoe de aandrijflijn te werk gaat. In de rijmodus EV Auto ondersteunt de elektromotor de 3,0-liter Ecoboost V6-motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen.
Terrain Management System
Daarnaast heeft het Terrain Management System nog zeven rijmodi, namelijk Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand. Daarnaast heeft de Explorer ook nog Hill Descent Control om wegrijden in het terrein makkelijker te maken.
ST-Line of als Platinum
De Explorer Plug-In Hybrid wordt in Europa geleverd als ST-Line of als Platinum. De ST-Line heeft diverse hoogglans zwarte details, zoals de grille en dakrails, een sierlijst op de bagageklep en de deurpanelen. In het interieur past Ford rode stiksels in de stoel- en vloerbekleding toe, maar ook een sportstuurwiel met afgevlakte onderzijde en sierlijsten met carbonlook. Bij de Platinum-versie zijn de grille, dakrails, sierlijst op de bagageklep en deurpanelen in zijdeglans afgewerkt. Het interieur heeft houten sierdelen.
Veel is standaard
De ST-Line uitvoering heeft verder een 800 watt B&O-geluidsinstallatie met twaalf speakers. De Platinum uitvoering is uitgerust met een premium B&O-geluidsinstallatie van 1.000 watt en met veertien speakers. De Explorer Plug-In Hybrid is standaard uitgerust met lichtmetalen 20-inch wielen met een zwarte (ST-Line) of donkergrijze (Platinum) afwerking.
Standaard beschikt het model ook over verwarmbare en gekoelde tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een verwarmbare tweede zitrij, een inductielader voor smartphones, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zitrij en privacy glas vanaf de B-stijl naar achter.
Digitaal instrumentencluster
In het interieur van de meer dan vijf meter lange, twee meter brede en bijna twee meter hoge Explorer Plug-In Hybrid bespeuren we verder een SYNC 3-infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen en een digitaal instrumentencluster met 12,3-inch display.
De standaard EasyFold tweede zitrij en PowerFold derde zitrij zijn gemakkelijk neer te klappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De bagageruimte bedraagt maximaal 2.274 liter. In het interieur past Ford verder twaalf bekerhouders toe. Optioneel levert Ford een FordPass Connect-model zodat tot tien apparaten onderweg kunnen internetten via een wifi-hotspot.
Veiligheid
Uiteraard zijn er ook nog diverse veiligheids- en rijhulpsystemen aanwezig. Denk aan de parkeerhulp Active Park Assist, Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert, Reverse Brake Assist, Pre-Collision Assist met voetgangers- en fietsersdetectie, Adaptive Cruise control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring, Lane-Keeping System en Evasive Steering Assist.
De prijzen van de Ford Explorer Plug-in Hybrid maakt Ford in een later stadium bekend.
Keep oon writing, great job!