Ford C-MAX Energi fiscaal aantrekkelijk
Ford komt in januari 2015 met zijn eerste plug-in hybride. Dat is de C-Max Energi. Hij is door zijn lage uitstoot (nog) vrijgesteld van wegenbelasting en zakelijk rijders hoeven maar 7 procent bij te tellen voor privégebruik. De C-Max Energi is leverbaar vanaf 34.995 euro.
In volledig elektrische modus biedt de Ford C-Max Energi een actieradius tot aan 44 kilometer, daarna gaat hij over op de hybridemodus. De elektromotor levert 88 kW (120 pk) vermogen en puur elektrisch rijdend kan de C-Max Energi een top halen van 137 km/uur halen. Samen met de 2,0-liter benzinemotor komt het maximale vermogen op 136 kW (184 pk) en zijn nog hogere prestaties mogelijk. Deze verbrandingsmotor loopt volgens het Atkinson Cycle-principe. Dat zorgt voor een hoog rendement en een laag verbruik. Gemiddeld verstook de C-Max Energi volgens Ford maar 2,0 liter per 100 kilometer.
Met EcoGuide is in het display te zien hoe je zo efficiënt mogelijk rijdt. Het systeem beloont zuinig rijgedrag met groeiende blaadjes die vervagen wanneer de efficiëntie afneemt. De led-verlichte laadaansluiting geeft via een oplichtende ring de laadstatus aan. Het accupakket van 7,6 kWh laadt bij gebruik van het reguliere (220V) stroomnet in maximaal vier uur volledig op. Bij gebruik van een laadpaal van 16 Ampère neemt de maximale laadtijd af met één uur. Ford werkt in Nederland samen met de ANWB om eigenaren van een C-Max Energi te voorzien van een eigen laadvoorziening.
De uitrusting van de Ford C-Max Energi omvat onder meer lederen bekleding, een automatisch fileparkeersysteem, climate control en een panoramadak met elektrisch zonnegordijn. De auto is zelfs voorzien van stoelverwarming en, navigatie en het Ford SYNC 2 systeem met spraaksturing.
Nog geen reacties