EV’s van toen: de eerste volledig elektrische sportauto
Maak kennis met de Venturi Fétish uit 2004
Het ontwikkelen van een elektrische sportauto lijkt de manier om je merk op de kaart zetten. In juli 2019 maakten we kennis met de Lotus Evija, in december met de Pininfarina Battista en Tesla begon ooit met de Roadster. Maar de eerste volledig elektrische sportauto kwam al in 2004 op de markt. Maak kennis met de Venturi Fétish.
De Franse sportauto
Venturi doet misschien niet direct bij iedereen een belletje rinkelen, maar de kleine autofabrikant houdt zich nog steeds druk bezig met de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen. De Fransmannen Claude Poiraud en Gérard Godfroy startten het merk begin jaren tachtig.
Net als veel andere autoliefhebbers droomden zij over het bouwen van een eigen sportauto. Het lukte ze en in 1984 staat de MVS Ventury (later geschreven als Venturi) te schitteren op de Autosalon van Parijs.
Op en top Frans
Onder de kunststof carrosserie schuilen veel onderdelen uit de magazijnen van Peugeot en Renault. De benzinemotor is afkomstig uit de Volkswagen Golf 2 GTI. Venturi wilde het opnemen tegen Ferrari, Lotus, Porsche en Aston Martin. Daarom werd het Golf GTI-motorblok vervangen voor een V6-benzinemotor van Peugeot.
Volgens Poiraud en Godfroy moest de Venturi niet alleen een Franse auto zijn, maar ook uit Franse onderdelen bestaan.
Formule 1
De MSV Venturi slaat aan en uiteindelijk verschijnen er verschillende varianten op de markt. Er wordt zelfs op Le Mans en in de Formule 1 geracet. De merknaam MVS wordt uiteindelijk vervangen door Venturi.
Met vallen en opstaan
De oorspronkelijke MVS Venturi wordt doorontwikkeld tot de Atlantique, die sterk op de Ferrari F355 lijkt. Met vallen en opstaan weet Venturi zichzelf lange tijd in leven te houden, maar uiteindelijk valt in 2000 dan toch het doek.
Radicale koerswijziging
Krap één jaar later wordt het failliete merk door de Monegaskische miljonair Gildo Pastor gekocht. Die zet met Venturi een radicaal andere koers in. Venturi moet niet langer proberen op te boksen tegen de gevestigde namen, maar een eigen niché creëren.
Voor het herrezen Franse merk vormt Monaco dan ook de perfecte uitvalsbasis. In 2002 toont het nieuwe Venturi op de Autosalon van Geneve de Fétish: een kleine tweezits sportauto met Renault-benzinemotor.
Fétish
Een groter contrast tussen het oude en nieuwe Venturi bestaat er niet. De Fétish oogt compact en eigenzinnig dankzij de tweekleurige carrosserie en bijzonder vormgegeven wielkasten. Eigenlijk past een Renault Clio-benzinemotor niet echt bij het extraverte uiterlijk.
Dat ziet Pastor ook in en al snel wordt de benzinemotor vervangen door een elektrische aandrijflijn. Iets wat tijdens de ontwikkeling van de Fétish al de bedoeling was.
Baanbrekend
Nu lijkt een elektromotor in een sportauto niet heel erg bijzonder, maar in 2004 was dit exotische materie. Je zou misschien verwachten dat Venturi een mooi luchtkasteel was, waarvan je nooit meer iets zou horen. Think again: in 2004 toont Venturi het definitieve productiemodel van de Fétish; de eerste sportauto die vanaf begins af aan met een elektrische aandrijflijn ontworpen is.
Voor de aandrijving zorgt een 180 kW sterke elektromotor. De Fétish accelereert in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een actieradius van krap 300 kilometer. De prijs? Ongeveer 400.000 dollar…
65 orders
De Fétish kan op veel aandacht rekenen. Uiteindelijk worden er meer dan 65 orders geplaatst, maar uiteindelijk slechts 30 uitgeleverd. Een upgrade naar een 220 kW elektromotor en 340 kilometer actieradius kan het succes niet vergroten.
Zonne-energie
De Fétish mag dan geen daverend succes zijn, hij plaveit wel de weg voor Venturi als elektrische sportautofabrikant. In 2006 toont Venturi eveneens de Electic: een elektrische stadsauto die zichzelf oplaadt via een zonnepaneel op het dak.
Ook de sportievere Astrolab maakt alleen gebruik van zonne-energie. Venturi experimenteert volop met eigenzinnige, elektrische concepten, maar tot serieproductie komt het nauwelijks.
Formule E
In 2015 kondigt Venturi aan dat het stopt met de productie van auto’s. In plaats daarvan storten ze zich op de ontwikkeling van elektrische sneeuwvoertuigen, het breken van elektrische snelheidsrecords en de Formule E!
Winst in 2019
Samen met Leonardo DiCaprio richt Gildo Pastor in 2014 Venturi Grand Prix dat in 2019 zijn eerste race won. Wat ooit begon met de eigenzinnige Fétish groeide uit tot een succesvolle ontwikkelaar van elektrische voertuigen.
Nog geen reacties