EV’s van toen: Citroën AX Electrique
Pionier in stadsmobiliteit
Door De Redactie . |
PSA zet vandaag de dag vol in op elektrische stadsmobiliteit met de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Het concern experimenteerde 25 jaar geleden ook al met elektrische stadsauto’s. Maak kennis met de Citroën AX Electrique.
Peugeot J5
Even een opfrisser, de AX is de stamvader van de huidige C3. De stadsauto werd in 1986 gepresenteerd als opvolger van de Visa en LNA. In dezelfde periode is PSA volop aan het experimenteren met elektrische mobiliteit.
Experimenteel busje
De bestelauto’s Peugeot J5 en Citroën C15 worden beiden voorzien van een elektrische aandrijflijn. De J5 weegt maar liefst 2.390 kilogram dankzij de vele accu’s en is twee keer zo duur als een normale dieselvariant. Toch weet Peugeot 300 exemplaren te verkopen. Een klein succes
La Rochelle
Dat geeft moederbedrijf PSA genoeg zelfvertrouwen voor een nieuw elektrisch model. In 1993 gaat het bedrijf een samenwerking aan met de Franse stad La Rochelle. Dertig inwoners krijgen de kans om twee jaar lang in een elektrische auto te rijden. Het project moet uitwijzen of elektrisch rijden klaar is voor massaproductie.
20 kW elektromotor
Bij PSA valt de keuze op de Citroën AX en de kersverse Peugeot 106. Beide auto’s worden door Heuliez gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor van 20 kW (27 pk) en een nikkel-cadmium-accupakket.
Lees ook: Nog een EV uit Frankrijk: de Peugeot e-2008
Met of zonder achterbank
De topsnelheid is een duizelingwekkende 90 km/u en de actieradius komt uit op 75 kilometer. Beide auto’s wegen meer dan 1.000 kilogram en waren met of zonder achterbank leverbaar.
Inclusief brandstoftank
Om de AX Electrique en 106 Electrique op te laden worden er in La Rochelle diverse publieke laadpunten en een heuse snellader geïnstalleerd. Toch diende je nog steeds langs het benzinestation te rijden. Beide auto’s hadden namelijk een brandstoftank van 8 liter aan boord. Daarmee werd de thermostaat gevoed.
Rally de Monte Carlo
Uiteraard is er veel media-aandacht voor het project van PSA en de stad La Rochelle. Ter promotie doet er zelfs een AX Electrique mee aan de Rally de Monte Carlo.
Geslaagd project
Uiteindelijk blijkt het experiment een groot succes. PSA besluit de Peugeot 106 Electrique in productie te nemen en ook het bestuur van La Rochelle is erg enthousiast. Die bestelt uiteindelijk vijftig elektrische 106’s en Citroëns Saxo. De AX Electrique – de pionier in elektrische stadsmobiliteit – mag met pensioen.
Nog geen reacties