“EV’s even slecht voor luchtkwaliteit als dieselauto’s”
Een elektrisch aangedreven auto produceert bijna evenveel fijnstof als een dieselauto en is daardoor even schadelijk voor de luchtkwaliteit. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).
Volgens het onderzoek stoten moderne dieselauto’s zeer weinig fijnstof uit. Hierdoor zorgt slijtage van remmen, banden en wegdek voor 80 tot 100 procent van de fijnstofuitstoot. Elektrische voertuigen veroorzaken vermoedelijk evenveel fijnstof door slijtage.
Het onderzoek van TML stelt dat elektrisch aangedreven auto’s aan meer slijtage onderhevig zijn door hun hogere gewicht. De slijtage van banden, remmen en wegdek is recht evenredig met het gewicht van de auto. Dat betekent dat een middenklasser van 1.300 kg ongeveer 30 procent meer fijnstof veroorzaakt dan een auto van ongeveer 1.000 kg. Wel houdt Transport & Mobility rekening met 50 procent minder slijtage aan de remmen van elektrisch aangedreven auto’s omdat die zijn voorzien van een systeem dat remenergie terugwint.
“Toch vallen er wel kanttekeningen bij het onderzoek te plaatsen”, zegt Wouter Karssen, presentator van de Nationale Autoshow op BNR. “Het gaat om een theoretisch literatuuronderzoek. Ze hebben niet van elektrische auto’s de fijnstofemissie gemeten. Dat is natuurlijk ook heel lastig.”
“Hoewel een elektrische auto bijna evenveel fijnstof produceert als een reguliere auto, is er wel degelijk een verschil in CO2-uitstoot. Het vervangen van dieselvoertuigen door elektrische auto’s heeft daarom wel degelijk voordelen”, verklaart Richard Smokers van Onderzoeksinstituut TNO tegen RTL Z. Volgens de onderzoeker is de uitstoot van stikstofoxide lokaal de komende jaren nog wel een probleem. “Veel Nederlandse steden voldoen nog niet aan de luchtkwaliteitsnormen voor stikstofoxide. Als je de komende jaren dieselvoertuigen vervangt door elektrische voertuigen, dan heeft dat wel degelijk lokale voordelen.”
Nog geen reacties