AutoRAI TV: EV-tips voor Jaguar I-Pace en andere elektrische auto’s
Elektrische auto voor velen onbekend terrein.
Met de I-Pace betreedt Jaguar het segment van elektrische auto’s. Dat segment wordt steeds populairder, want steeds meer mensen gaan rijden in een elektrische auto. Voor heel veel mensen is zo’n elektrische auto een nieuw fenomeen en onbekend terrein. Belangrijk om te weten is dat Jaguar vraagt om een andere manier van denken en rijden. Daarom hier wat opheldering over zaken waar je rekening mee moet houden als je gaat rijden in een elektrische auto als deze Jaguar I-Pace.
Afwijking
Jaguar kiest er net als elke andere fabrikant van elektrische auto’s voor om vooral de actieradius te benadrukken. Dat is een groot verschil met auto’s met een benzine- en dieselmotor. Daar wordt namelijk gesproken over een gemiddeld brandstofverbruik. Bij elektrische auto’s wordt gesproken over de actieradius. En die wijkt in de praktijk altijd af. Dat is niet anders bij auto’s met een diesel- of benzinemotor. Soms gaat het zelfs om een afwijking van dertig tot veertig procent.
EV-tips voor Jaguar I-Pace en andere elektrische auto’s – AutoRAI TV
WLTP is theoretische waarde
Het stroomverbruik is bij een elektrische auto als de I-Pace sterk afhankelijk van je rijstijl, van de buitentemperatuur, de banden, de hoeveelheid wind, het type wegdek en nog veel meer zaken. De actieradius van een elektrische auto of het gemiddelde brandstofverbruik wordt tegenwoordig vastgesteld volgens de WLTP-meetcyclus. Dit is de officiële methode om het verbruik van een auto te bepalen. Belangrijk om te weten is dat de WLTP nog altijd een theoretische waarde is. De genoemde actieradius in de brochure is dus niet de werkelijke waarde.
Wielformaat van grote invloed
Dan zijn er nog een paar zaken die enorm belangrijk zijn als je een elektrische auto als de I-Pace koopt. Het wielformaat is van grote invloed op je actieradius. Hoewel 20-inch of zelfs 21-inch wielen in de ogen van sommige mensen misschien mooier zijn, lever je met grotere wielen flink in op je actieradius. Per inch groter gaat dat om ongeveer drie tot vier procent. Ook de breedte van de band is van invloed.
Andere mindset
Wie gaat rijden met een Jaguar I-Pace of een andere elektrische auto moet daarnaast zijn manier van rijden veranderen. Je kan zo hard rijden als toegestaan is, dus 130 waar je 130 mag, maar verstandig is dat niet. Het kan wel, heel eenvoudig zelfs, maar slim is het niet. Rijden in een elektrische auto vergt simpelweg een andere mindset. De ideale snelheid is ongeveer 80 tot 100 km/u. Wie stevig doorrijdt op de snelweg, levert tot wel vijftig procent actieradius in. Dat is niet anders bij benzine- of dieselmodellen. Hard rijden levert daarnaast maar enkele minuten tijdwinst op. In stadscentra zijn elektrische auto’s meer in hun element dan op de snelweg.
Lage temperaturen
Elektrische auto’s zijn verder extra gevoelig voor lage temperaturen. Bij temperaturen onder het vriespunt kan de actieradius tot wel vijftig procent afnemen. Heel apart is dat niet, want dat is de natuur. Smartphones hebben hier ook last van. De fabrikant verpakt zo’n accupakket natuurlijk met isolatiemateriaal, maar de kou blijft toch invloed uitoefenen op het accupakket.
Let op de samenstelling
Toch is elektrisch rijden ook heel erg fijn. Deze Jaguar I-Pace bijvoorbeeld heeft dik 400 pk en bijna 700 Nm aan koppel. Accelereren is net zoals bij elke andere elektrische auto kinderspel. En je hoort nauwelijks wat. Omdat het accupakket in de bodem is verwerkt heb je daarnaast zeeën aan interieurruimte. In een notendop: koop je een elektrische auto. Let dan vooral op hoe je de auto samenstelt en pas vooral je rijstijl aan. Dan haal je het meeste uit een elektrische auto als de Jaguar I-Pace.
Nog geen reacties