EV-spektakel op IAA: VW lanceert e-Golf en e-up!
Ook Volkswagen betreedt het segment van de elektrische auto. Nog dit jaar (!) komt de kleine e-up! op de markt, en medio 2014 staat de elektrisch aangedreven e-Golf in de showroom. Beide modellen komen standaard als vijfdeurs-uitvoering en ze zijn voor het eerst te zien op de IAA in Frankfurt (10 – 22 september).
Het gaat ineens heel hard met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Op de IAA autoshow van twee jaar geleden waren er veel EV’s te zien, maar slechts een handjevol waren daadwerkelijk te koop. Nu is dat een ander verhaal, want veel studiemodellen maken plaats voor productiemodellen. Zo ook bij Volkswagen, die in één klap twee productierijpe EV’s presenteert.
e-up!
Volkswagen trapt af met de e-up! die voor het einde van dit jaar bij de dealers staat. De elektromotor is 60 kW sterk en de batterij heeft een capaciteit van 18,7 kWh. Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde energieverbruik 11,7 kWh/100 km. Dat betekent dat de e-up! een afstand van maximaal 160 kilometer kan overbruggen. Om het maximale uit de accucapaciteit te halen, maakt hij gebruik van recuperatie van remenergie en hij is voorzien van een extra efficiënte Eco+-stand.
De e-up! accelereert in 12,4 seconden van 0-100 km/u en hij bereikt een topsnelheid van 130 km/u. Via een speciale gelijkstroom-snellader kan de accu in een half uur voor 80 procent worden opgeladen. De prijzen zijn nog niet bekend.
e-Golf
De e-Golf is gebaseerd op de zevende generatie Golf. Hij arriveert vóór de zomer van 2014 in Nederland en het is de eerste Golf met standaard LED-koplampen. De elektromotor in de e-Golf heeft een vermogen van 85 kW. De batterijcapaciteit bedraagt hier 24,2 kWh en Volkswagen spreekt van een actieradius van maximaal 190 kilometer.
De elektrische versie van de Auto van het Jaar 2013 sprint van 0-100 km/u in 10,4 seconden en bereikt een topsnelheid van 140 km/u. Net als bij de e-up! kan de e-Golf worden opgeladen via het stopcontact of via een snellader.
Nog geen reacties