EV opladen? Dan ook film en muziek downloaden
Techniek
Streng: ‘Wij leveren de techniek om te zorgen dat de elektrische energie goed aan de accu geleverd wordt. Alles na de stekker laten we over aan de autofabrikanten en hun partners.’
Energieoverdracht
De energieoverdracht is de basis. ‘Andere aanbieders kunnen om onze laadtechniek heen een schil maken met daarin hun diensten en toegevoegde waarde, zoals betaalsystemen, abonnementen en allerlei data. Dat zijn zaken waarmee we ons niet gaan bemoeien. Wij maken de verbinding met de auto en de overdracht van elektriciteit en data mogelijk. De rest is in handen van providers.’
Europese primeur in Leeuwarden
Vorige week opende Prins Maurits, voorzitter van het Formule E-team, in Leeuwarden het eerste snellaadpunt van Europa. Inderdaad een oplaadpunt ontwikkeld door Epyon. Een elektrische auto is in een half uurtje volgetankt met een snellader. Het oplaadpunt staat bij tankstation Tamoil (Zwettestraat 12). Taxi Kijlstra (10 vestigingen, 300 medewerkers) exploiteert elektrische Ford Transit (van Smith EV) personenbussen die daar worden opgeladen. De exploitatie van het laadpunt is in handen van Essent.
Tot 100 kW
Epyon kan snellaadsystemen leveren tot 100 kW. Voor bijvoorbeeld de Nissan Leaf volstaat een snellader met een vermogen van 50 kW. Bij het laden van de Leaf wordt een vermogen van 30 kW gebruikt. De techniek kost enkele tienduizenden euro’s per laadpunt (bij installatie meerdere laadpunten tegelijk), inclusief een centrale regeleenheid. Dat is al snel een factor tien meer dan een gewoon laadpunt.
Nog geen reacties