EV-Nieuws: Volkswagen I.D. goedkoper dan Tesla Model 3
Volkswagen I.D. - Untertürkheim - Circuit Zolder - Nissan Leaf
Volkswagen is er stellig van overtuigd: de elektrische I.D. die in 2020 op de markt komt, wordt veel goedkoper dan de Tesla Model 3.
Betaalbare elektrische Volkswagen
Volkswagen start in 2020 de verkoop van de productieversie van de I.D.: zeg maar een elektrische variant van de Golf. De prijs van de auto zal aanzienlijk lager zijn dan de Tesla Model 3, zo verklapte Volkswagen-productstrateeg Thomas Sedran tijdens het Automobil Forum in Duitsland. Volgens hem mag er gerekend worden op ongeveer 30.000 euro, terwijl de Model 3 in Europa rond de 35.000 tot 40.000 euro gaat kosten. Of de Volkswagen-prijs realistisch is, hangt van de ontwikkeling van accupakketten. De kostprijs van accu’s is nu nog vrij hoog, maar zal zakken naarmate de productie wordt verhoogd en er betere accupakketten worden ontwikkeld. Naar verwachting zit de prijs van een EV-auto over ongeveer zeven jaar op het prijsniveau van een benzine-auto.
Prestaties Volkswagen I.D.
Acceleratie 0 – 100 km/u | 8.0 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch | 375 km |
Totaal Vermogen | 125 kW (170 pk) |
Totaal Koppel | 300 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 60.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->375 km) | 6u30m |
Laadsnelheid | 58 km/u |
Bron: EV-Database.nl
Untertürkheim gaat elektrisch
De Mercedes-Benz fabriek Untertürkheim wordt doorontwikkeld tot productielocatie voor elektrische componenten, ter voorbereiding op het komende tijdperk van elektrische mobiliteit. Dat maakt de Duitse autobouwer bekend. Om die reden worden er tal van zaken aangepast om het pad te effenen voor een transitie van de productie van conventionele motoren, transmissies en assen naar de toekomstige aandrijflijncomponenten voor elektrische auto’s. In de toekomst rollen er ook accu’s van de band. Nu al zijn er voorbereidingen getroffen voor de assemblage van elektrische modules voor de voor- en achterassen. Zodoende groeit de fabriek in Untertürkheim uit tot een competentiecentrum met betrekking tot de integratie van de volledige elektrische aandrijflijn in het productieproces. In 2025 zal het aandeel volledig elektrische auto’s in het totale verkoopaantal van Mercedes-Benz tussen de 15 en 25 procent liggen. Op dit moment wordt de capaciteit van de fabriek in Untertürkheim volledig benut. Het concern verwacht dat de productieaantallen van conventionele motoren, transmissies, assen en componenten in de komende jaren zal blijven toenemen.
Ronderecord op Zolder
De knappe koppen van de Technische Universiteit Eindhoven has done it again: een ronderecord verbreken op een circuit met de elektrische InMotion IM/e-racer. Na Zandvoort viel deze keer Circuit Zolder in België ten prooi aan de IM/e. Met resultaat, want de Formule-racer wist één ronde af te leggen in 1:42,614, met aan het stuur coureur Xavier Maassen. Daarmee werd het vorige elektrische record met 19 seconden verbeterd, een knappe prestatie. InMotion heeft als doel om in 2020 deel te nemen aan de 24 uren van Le Mans met een elektrische racer in de experimentele klasse waar er beperkte regels zijn. Daartoe verricht InMotion nu het nodige ontwikkelings- en testwerk, onder meer met de IM/e.
InMotion IM/e – Electric Lap Record ZolderWe did it! Xavier Maassen shattered the electric lap record at Circuit Zolder! With a time of 1:42.614 we
broke the previous record by 19 seconds. What an amazing drive, we hope this record will challenge others and push the limits of electric racing. Thank you to all the partners that made
this possible, as well as the whole team that worked day and night to prepare the car. Curious? You can find the car at our stand at the Zolder Superprix 2017 paddock this weekend. To see how
we shocked the track, check the video below!Geplaatst door InMotion op zaterdag 15 juli 2017
Nieuwe Nissan Leaf te rijden met één pedaal
De nieuwe generatie Nissan Leaf krijgt een zogeheten e-Pedal waardoor de bestuurder de auto kan bedienen met één pedaal. Volgens Nissan is een druk op de knop voldoende om het stroompedaal om te vormen in een e-Pedal, waarmee de bestuurder niet alleen kan accelereren, maar ook remmen door het pedaal los te laten. Het reguliere rempedaal fungeert als back-up indien extra remkracht vereist is. Is dat nieuw? Welnee, want de BMW i3, Volkswagen e-Golf en Opel Ampera-e hebben hetzelfde one-pedal-systeem. Toch claimt Nissan iets bijzonders in huis te hebben, omdat de e-Pedal ’s werelds eerste one-pedal-systeem zou zijn waarbij de bestuurder de auto compleet kan laten stoppen, zelfs voor- of achteruit op een helling. Stilstaan op een helling en vloeiend wegrijden is mogelijk zonder het rempedaal te gebruiken. Op 6 september onthult Nissan de nieuwe Leaf.
Oké, maar waar is hij? Hij bestaat niet eens. Wat een onzin beste mensen.