EV-Nieuws: toekomstplannen, innovaties en diefstal
De ontwikkeling van elektrische auto’s neemt bij steeds meer fabrikanten een vogelvlucht. Ieder bedrijf geeft zijn eigen invulling aan een elektrische of hybride auto. Bij de dievengilde neemt de interesse voor elektrische auto’s juist af.
Technologiebedrijf nanoFlowCell AG uit Liechtenstein ziet de 2+2 Quantino graag in productie gaan, maar nog liever dat de technologie van het prototype wordt gekocht door een grote autofabrikant. De Quantino heeft flowbatterijen waarbij vloeistof uit twee tanks door de accu’s wordt gepompt. Bij een normale accu zit de vloeistof (elektrolyt) al in de accu’s.
Skateboard chassis
Volkswagen ziet brood in de elektrische Budd-e Concept. Volkmar Tanneberger, ontwikkelingsbaas van elektrische Volkswagens, zegt dat we in 2020 een auto mogen verwachten die veel op de Budd-e Concept lijkt en bovendien over diens aandrijflijn beschikt. De basis voor het model vormt het MEB-platform: een soort skateboardachtig chassis waarbij een plat batterijpakket (101 kWh) in de bodem is verwerkt.
Bus in de aanbieding
Net als de Budd-e Concept een bus, maar dan van een andere categorie is de schoolbus van het Amerikaanse bedrijf Motiv Power. De onderneming heeft een elektrische aandrijflijn ontwikkeld voor bestaande Amerikaanse schoolbussen zodat de overstap van diesel naar elektrisch geen compleet nieuwe bus kost. Het bedrijf heeft overigens ook een eigen bus in de aanbieding: de e-Quest XL die in samenwerking met busfabrikant Starcraft is ontwikkeld.
Minder in trek
Er is ook nieuws op het gebied van diefstal van elektrische of hybride voertuigen. Uit cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat er in 2015 in totaal 4,8 procent minder elektrische en hybride auto’s zijn gestolen. Het gaat in totaal om 171 auto’s, slechts een klein deel van de in totaal 29.218 gestolen auto’s. Slechts 37,4 procent van de gestolen EV’s of hybrides keert terug naar de rechtmatige eigenaar.
Nog geen reacties