EV-nieuws: onderzoeker verslikt zich in fijnstof
Precies vier jaar nadat de eerste elektrische auto’s in ons land werden afgeleverd, leek de stekkerauto in het fijnstof te bijten. Een Belgische onderzoeker concludeert dat de elektrische auto een vuilproducent van de eerste orde is. De media doken er bovenop. En toen…
Broddelwerk
Van RTL Nieuws tot De Telegraaf werd het bericht van onderzoeker Bruno van Zeebroeck overgenomen: EV’s zijn net zo vervuilend als benzineauto’s. Een dag later bleek van de boude beweringen helemaal niks te kloppen. De eveneens Belgische EV-professor Joeri van Mierlo haalde hard uit naar het broddelwerk van zijn landgenoot en constateerde dat de studie ‘geen enkele wetenschappelijk waarde’ heeft. In goed Hollands zeggen we waardeloos. Want het fijnstof van banden en remmen (waarover het onderzoek gaat) betreft maar 5% van de totale fijnstofproductie gedurende een autoleven.
Aanleiding
Opmerkelijk is het feit dat een stukje desk research van Van Zeebroeck al een jaar oud is en ineens uitgroeide tot nieuws. Aanleiding was – waarschijnlijk – de aanvulling van de literatuurlijst op 10 november dit jaar. Nu toont deze literatuurlijst artikelen uit 2009, 2010 en 2012 – dus wat is er eigenlijk aangevuld? En waarom werd het opgepikt?
Vier jaar
Ook opvallend: vier jaar nadat de eerste stekkerauto in Nederland afgeleverd werd, wijzen sites, bladen en tv-programma’s bijna triomfantelijk op het onderzoek. ‘Zie je wel, elektrisch rijden deugt niet’. Niet de cijfers, niet de methode maar de smeuïge headlines deden het werk. Het bericht, een dag later, dat elektrisch rijden toch beter is voor de luchtkwaliteit, is minder sexy.
Bashen
Waarom scoort het kritiek van elektrisch rijden zo goed? Simpel: dan hoeven we met z’n allen niet meer na te denken of we wel of niet moeten overstappen naar rijden op stroom. We mogen vasthouden aan vertrouwde routines. Lekker tanken en niet nadenken. Lang leve het verleden!
Nog geen reacties