EV-Nieuws: Elektrisch rijden moet makkelijker worden
Autofabrikanten zetten vol in op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Verschillende partijen, waaronder de PVDA en Volvo, zetten zich daarom in voor het welzijn van de elektrische auto.
Maak elektrisch rijden makkelijker
Volgens de PVDA moet elektrisch rijden de nodige steun krijgen om het interessant te maken voor iedereen. De partij doelt daarbij vooral op mensen die zelf het initiatief nemen om een elektrische auto te bouwen. Het hele traject om een EV de weg op te krijgen is duur en tijdrovend. Volgens de PVDA moet dat veranderen, omdat het al duur genoeg is om een auto om te bouwen naar een elektrische auto. “Als de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk toegankelijk wil maken, moet het voor particuliere gebruikers duidelijk zijn welke investering ze vooraf moeten doen”, zegt Duco Hoogland, PVDA Tweede Kamerlid. “Zo worden ze niet later geconfronteerd met plotselinge hogere kosten.”
Volvo eist uniform laadsysteem
Ook Volvo zet zich in voor het welzijn van de elektrische auto’s. Het Zweedse merk vindt dat er een wereldwijd een gestandaardiseerde laadinfrastructuur voor elektrische auto’s moet komen. Dr. Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Cars, pleit voor een zogeheten Combined Charging System dat zowel voor regulier als snelladen geschikt is. Het systeem moet het bezitten van een elektrische auto praktischer en eenvoudiger maken. Het systeem combineert 1-fase laden met het snelle 3-fase laden, via een wisselstroom van maximaal 43 kW, gelijkstroom van maximaal 200 kW en de toekomstige mogelijkheid tot 350 kW.
Renault in zee met Utrecht
Autobouwer Renault vaart zijn weg op het gebied van EV’s en gaat in zee met de gemeente Utrecht, ElaadNL en LomboXnet voor het project Smart Solar Charging bedoeld voor elektrische auto’s. Met Smart Solar Charging wordt op een duurzame manier lokaal energie opgewekt dat zowel voor het stroomnet als elektrische auto’s gebruikt kan worden. De Franse autobouwer heeft de intentie om 150 volledig elektrische ZOE-modellen aan Utrecht te leveren. ElaadNL regelt de laadinfrastructuur en de smart charge-netwerkaansluiting. LomboXnet installeert het netwerk van openbare 44 kW oplaadpunten en netbeheerder Stedin brengt vraag en aanbod bij elkaar. De partners willen in eerste instantie duizend Smart Solar Charge-laadpalen in de regio Utrecht plaatsen die door 10.000 zonnepanelen van stroom worden voorzien. De partners hebben de bedoeling om ook een dienst te ontwikkelen waarbij mensen elektrische auto’s kunnen delen.
Uitbreiding BMW i-familie in zicht
BMW’s i-modellenprogramma krijgt in de toekomst uitbreiding. Naast de i3 en i8 volgt er vermoedelijk een i5. BMW i productmanager Hendrik Wenders, kan nog geen precieze details melden over de vorm van de auto. Maar logischerwijs maakt BMW ook voor dit model gebruik van aluminium componenten en een monocoque gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof. Naast de elektrische versie volgt er mogelijk ook een uitvoering met range-extender. Een soortgelijke aanpak hanteert BMW i ook bij de i3.
Recordbrekend snel
Zo snel als de Genovation eXtreme Electric (GXE) wordt de BMW i5 niet. De GXE van het Amerikaanse bedrijf Genovation Cars mag zichzelf de snelste straatlegale elektrische auto ter wereld noemen. De sportauto haalde een topsnelheid van 300,6 km/u op NASA’s Shuttle Landing Facility op het Kennedy Space Center in Cape Canaveral (Florida). Het vorige record stond op naam van een elektrische Ford Mustang die in 2015 een snelheid haalde van 283,2 km/u. Iedereen kan een beroep doen op Genovation om nog een exemplaar te bouwen. Dat kost dan wel 330.000 dollar óf 290.000 dollar als je zelf een Corvette C6 regelt. De elektromotor van de GXE produceert 514 kW (700 pk) en 813 Nm trekkracht. De actieradius komt uit op ongeveer 200 kilometer.
Nog geen reacties