EV-nieuws: de week van het slimme laden en de grote getallen
Het lijkt toeval, in dezelfde week zijn er twee landelijke events waar een cluster van partijen duurzame stroom, lokale energieproductie én elektrisch rijden samenbrengen. Werd de elektrische auto altijd gezien als oorzaak van toekomstige elektriciteitsprobleem (laadpieken), nu blijkt hetzelfde ding juist een oplossing ervoor.
Bufferen in Utrecht
Zonder diep op details in te gaan: in Utrecht draait een pilot waar zonnepalen op het dak de batterij van een elektrische auto opladen. De laadpaal is “slim” en kan de duurzame stroom daarna ook terug leveren aan de woning. Daarmee is het effectief een buffer van groene stroom. Neem er 100 en er is een buffer van 2.000 kWh. Als energieleveranciers weten wanneer elke auto geladen moet zijn, ontstaat er dus speelruimte om groene stroom te bufferen.
Regie bij rijder
Het tweede initiatief heet Smart Grid in Balans en heeft eveneens als inzet om duurzame stroom in accu’s van elektrische auto’s op te slaan en terug levering ervan mogelijk te maken. Een app legt de regie bij de rijder: die maakt keuzes over tijden, tarieven en duurzaamheid. Keuzes die energie-aanbieders goed uitkomen, resulteren in lagere laadtarieven.
40 tot 60 miljard euro
De EV-rijder zit daarmee in het hart van de energiemarkt en is zowel gericht op vraag als op aanbod. Door uitwisseling van data wordt het laden (en evt. ontladen) flexibeler. Het vermijden van pieken, betekent dat een vervanging/upgrade van het netwerk niet noodzakelijk is. Scheelt weer 40 tot 60 miljard. Omgerekend 6.000 euro per huishouden.
Garantie accu
Wie zich zorgen mocht maken over een verminderde levensduur van de accu door het vaker opladen en ontladen: door de relatief lage vermogens is er weinig slijtage. Nissan stelt onomwonden dat het gebruik van de accu als buffer geen enkele invloed heeft op de garantiebepalingen.
Dubbele accu, dubbel bereik
Interessante notitie in de kantlijn van beide bijeenkomsten: accu’s van elektrische auto’s worden razendsnel goedkoper. En dus plannen fabrikanten komende jaren auto’s met dubbele accucapaciteit, dus 40 kWh en meer voor een middenklasser. En dat betekent dubbel bereik. Met én zonder duurzame stroom.
Nog geen reacties