EV-nieuws: Géén grootspraak van Faraday Future
Faraday Future: is het een tijdelijk verschijnsel of gaat het Amerikaanse technologiebedrijf het Tesla echt lastig maken? Er bestond twijfel toen Faraday Future zichzelf in 2015 presenteerde aan de wereld. Het bedrijf meent het serieus, zo blijkt nu.
Fabriek in Nevada
Deze week is Faraday Future gestart met de bouw van een fabriek in Nevada: inderdaad dezelfde staat waar Tesla zijn Gigafactory bouwt. De fabriek van Faraday Future kost bijna 1 miljard euro en moet binnen twee jaar gereed zijn. Het geld is daarna nog niet op, want het bedrijf investeert ook miljoenen euro’s in de ontwikkeling van zeven modellen. Een elektrisch model met een 98 kWh batterij (500 kilometer range) komt als eerste, vermoedelijk begin 2018. Geldschieter van het monsterproject van Faraday Future is de Chinese miljardair Jia Yueting, oprichter en topman van Leshi Television; een populaire Chinese videosite. Zowel Tesla als Faraday Future heeft dus grote geldschieter uit de technieksector, want bij Tesla zorgt Elon Musk voor de nodige financiële inbreng.
Model S aangepast
Tesla’s Gigafactory moet in 2017 gereed zijn en is met 4,5 miljard euro iets prijziger. In deze fabriek gaat Tesla op grote schaal batterijen produceren voor de Model 3, Model X en Model S. Het laatste model kreeg deze week een opfrisbeurt en rolt in Fremont, Californië inmiddels van de band. De ‘grille’ van de vorige Model S is verdwenen en Tesla plaatst aan de voorzijde voortaan lichtunits waarin veertien adaptieve ledlampen zijn verwerkt. Het opladen van het accupakket verloopt met een nieuwe standaardoplader (nu 48A, was 40A) een stuk sneller. De modelversies wijzigen niet. Tesla levert de Model S nog steeds als Model S 70, 70D, 90D en P90D.
Voor de volgende generatie
Een fabrikant als Faraday Future start pas over enkele jaren met de productie van de eerste elektrische auto. Sommige mensen van ‘Generatie Z’ (mensen geboren tussen 1992 tot nu) hebben dan inmiddels een rijbewijs behaald. Toyota heeft in samenwerking met studenten van Clemson University’s International Center for Automotive Research een auto ontwikkeld die met het oog op deze generatie is ontwikkeld: de uBox. Het is een soort elektrische MPV met een flexibel in te delen interieur en een gewaagd uiterlijk. Productieplannen zijn er niet. Het was slechts een eenmalige designexercitie.
Kennismaken met EV
Autofabrikanten als Tesla en Faraday Future hebben maar één doel: zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met een elektrische auto. Volgens deze en ook andere merken is elektrische aandrijving naast waterstoftechnologie dé toekomst. Een plek waar mensen nu al kennis kunnen maken met (bijna) emissieloze auto’s is de Glazen Fabriek van Volkswagen in Dresden. Voorheen was dit de geboortegrond van de Phaeton. Nu die limousine uit productie is, was Volkswagen op zoek naar tijdelijke invulling van het beroemde gebouwd. Nu vormt ‘Die Gläserne Manufaktur’ een tentoonstellingsruimte waar vijftig ‘groene’ auto’s zijn opgesteld. Mensen kunnen er ook testritten in elektrische auto’s maken, zelfs op zondagen. In de toekomst gaat Volkswagen weer auto’s maken in de Glazen Fabriek. Onder meer elektrische modellen staan op de planning.
Mc Garrigle H priligy sg 2003 May; 90 5 469 77; quiz 477, 571