Eneco terug aan het elektrische front
Hoofdsponsor van Ecomobiel, grootafnemer van elektrische auto’s gebouwd door All Green Vehicles en maker van eigen NRGSPOT-laadpalen: nog maar enkele jaren geleden was Eneco volop actief in de wereld van elektrisch vervoer. Daarna werd het stil rond de elektrische ambities, tot begin 2013. Met de lancering van Eneco Elektrisch Laden start een nieuwe fase, mede mogelijk dankzij walstroom voor schepen en ervaring in het inzetten van installateurs.
Taco van Berkel is verantwoordelijk voor de nieuwe plannen rond elektrisch vervoer. ‘Bij Eneco Elektrisch Laden gaat het u feite om drie dingen: we regelen alles rond aanleg en onderhoud van laadpalen, we zorgen voor 100% groene HollandseWind-stroom en we bieden gebruikers online inzicht in laadgegevens en kosten.’
Schepen en luchtvaart
Dat klinkt nog niet meteen heel bijzonder, toch? ‘We hebben om te beginnen vooral gekeken wat wij als energiebedrijf kunnen betekenen in de ev-markt. Groene stroom is bij ons geen optie, maar staat gewoon vast. Daarnaast leveren we al jarenlang walstroom aan schepen en sinds kort ook aan vliegtuigen. We hebben daarvoor een stabiele informatie-omgeving voor het feilloos verwerken van tienduizenden tot honderdduizenden verschillende laadtransacties. In feite hebben we de hele opzet gewoon gekopieerd en geschikt gemaakt voor laadpalen voor automobiliteit. Werkt uitstekend, zonder dubbele of andere overbodige kosten.’
Kostbare administratie
Volgens Taco zorgt Eneco ervoor dat de registratie van de ‘getankte stroom’ soepel verwerkt kan worden in de administratie van bedrijven. ‘Doordat mensen thuis en op locaties laden, ontstaat er een nieuw gebruikspatroon. Voor bedrijven is het kostbaar om de diverse laadvormen in de administratie te verwerken en voor gebruikers is het niet ideaal om met verschillende laadpassen en declaraties te moeten werken. Dat lossen we op gebruikmakend van de systemen die we hebben overgenomen van ons zusterbedrijf Utiliq dat de scheep- en luchtvaart daarmee bedient.’
Alphabet autolease
Leasemaatschappij Alphabet, één van de grootste in ons land, maakt inmiddels gebruik van Eneco Elektrisch Laden. Fleetwoners en leasemaatschappijen hebben liever één partij om alles rond opladen en facturatie te regelen, dan te werken met de verschillende systemen die de verschillende automerken aanbieden, stelt Taco. En niet onbelangrijk: ‘We zijn geen start-up met woeste plannen, maar een partij die er over 10 jaar ook nog is.’ Hij verwacht een shake-out van spelers die nu aangeven in de oplaadmarkt te stappen, mede vanwege de hoge investeringen en grote concurrentie in een vrij kleine markt.
CV-ketels vervangen
En laadpalen? Die koopt Eneco nu gewoon in. Er is een samenwerking met EV-Box, maar in feite kunnen ook andere kwaliteitspartijen worden gekozen. ‘Aardig om te vertellen: Eneco plaatst, repareert en vervangt CV-ketels, slimme meters en andere installaties bij klanten. Ja, dat heeft alles met laadpalen te maken. Het gaat erom dat je een goede en betrouwbare serviceorganisatie inricht en andere partijen daarbij aanstuurt. Die ervaring hebben we en benutten we nu voor de installatie van laadpalen. Via Track & Trace is de voortgang perfect te volgen.’
Een marktleider
‘Waarom nu deze stap? We zien dat vraag en aanbod rond elektrisch rijden zich verder ontwikkelen. Hoewel nog bescheiden qua volume, is het een ontwikkeling voor de toekomst. Dat blijkt ook uit de plannen van de fabrikanten. We willen een rol vervullen onafhankelijke dienstverlener en aanbieder van groene energie. We zijn voorbij het stadium van pilots en willen een stevige plaats hebben in de ev-markt.’ Meer concreet wil Eneco eind 2014 rond de 2.500 ev-rijders bedienen en uiteindelijk een van de marktleiders zijn in het aantal laadpalen en laadabonnementen.
Nog geen reacties