En dat is nr 500 in Rotterdam!
Rotterdam sloot donderdagavond 12 december de 500e oplaadpaal aan. De afgelopen 2 jaar installeerde de stad gemiddeld elke werkdag een nieuw oplaadpunt. De beheerders van de laadvoorzieningen (Cofely, EV-Box en Stichting e-laad) zien aan de afgenomen elektriciteit dat de EV- en PHEV-rijders hun voertuigen trouw opladen. De rijders profiteren niet alleen van het fiscale voordeel, ze zorgen ook dat de auto zo veel als mogelijk op groene stroom rondzoeft. Overigens voert de stad de uitrol van laadpunten op – in een jaar tijd verdubbelt het aantal naar 1.000.
Persbericht na de break.
Persbericht
Elektrisch rijden neemt vlucht in Rotterdam
Rotterdam – Elektrisch rijden is een belangrijke oplossing voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden. Samen met partners Cofely, EV-Box, stichting e-laad en de vele particulieren en bedrijven in de stad zijn door Rotterdam in twee jaar tijd 500 oplaadpunten voor elektrische auto’s gerealiseerd. De laadpunten laten duidelijke toename van de hoeveelheid geleverde energie zien. Daaruit kan worden opgemaakt dat elektrische auto’s dus ook daadwerkelijk op groene stroom rijden.
Snelle groei
“Vorig jaar opende ik het 100e laadpunt, inmiddels hebben we 500 oplaadpunten in de stad”, aldus wethouder Duurzaamheid Alexandra van Huffelen. “We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, van de elektrische auto. Dat is goed voor de luchtkwaliteit in onze stad. Aan het einde van volgend jaar staan er minstens 1.000 punten in heel Rotterdam”, aldus Van Huffelen. Inmiddels werkt Rotterdam ook al samen met Stadsregio Rotterdam zodat de afspraken met Cofely en EV-Box, de producent van de laadzuilen, voor de hele Rotterdamse regio beschikbaar zijn gekomen. Daarmee komen er minimaal 320 laadpunten extra voor de regiogemeenten beschikbaar.Milieuvriendelijk
Elektrische auto’s worden dus niet alleen om fiscale redenen aangeschaft, maar rijden ook daadwerkelijk milieuvriendelijk. Jacco van der Burg, business developer elektrisch vervoer bij Cofely: “Wij baseren ons business model op het groener rijden door de Rotterdammers. Wij vinden het positief om te zien dat Rotterdam dit in toenemende mate doet. Dat is goed voor de gemeente Rotterdam, haar inwoners en de ontwikkeling van het elektrisch vervoer in Nederland.”In beweging
Alexandra van Huffelen benadrukt dat het niet alleen de gemeente Rotterdam is die de kansen en de noodzaak van elektrisch vervoer ziet. Vervolgt: “Belangrijk is ook de EV-Makelaar, die vanuit het Elektrisch Vervoer Centrum bedrijven benadert en hen wijst op de mogelijkheden van elektrisch vervoer. Recent lanceerde Natuur & Milieu op grootse wijze het Project A15 in Rotterdam, een project dat van de A15 de eerste duurzame snelweg ter wereld moet maken. En vorige week nog nam taxicentrale RTC de eerste vier Rotterdamse elektrische taxi’s in gebruik. Rotterdam is daarmee een Europees koploper.”, aldus Van Huffelen.Belangrijk voor de stad
Elektrisch vervoer maakt Rotterdam schoner en stiller. Dat is goed voor de luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad, maar ook goed voor de bereikbaarheid. Om elektrisch vervoer in de stad mogelijk te maken is oplaadinfrastructuur nodig. De stichting e-laad stond aan het begin van deze ontwikkelingen in Nederland en heeft in veel steden in Nederland de eerste oplaadpalen geplaatst, zo ook in Rotterdam. Nu zien we dat ook de bewoners en bedrijven in Rotterdam elektrisch rijden omarmen. Het aantal aanvragen voor een laadpunt neemt steeds meer toe. Als gemeente willen we hen complimenteren met de overstap die zij maken naar elektrisch vervoer. En we hopen dat er nog veel zullen volgen.Rotterdam neemt haar verantwoordelijkheid voor een duurzame toekomst. Door elektrisch vervoer te stimuleren, wordt de stad gezonder, schoner en economisch sterker.
Nog geen reacties