Elektrische Volkswagen ID.4 nog dit jaar naar Nederland
Volkswagen trapt af met ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions
Volkswagen introduceert de ID.4 en maakt direct bekend dat de eerste exemplaren van de elektrische SUV nog dit jaar naar Nederland komen. De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions.
Wielbasis
Net als de ID.3 staat de SUV op het MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkelde. De Volkswagen ID.4 is 4,58 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,77 meter. Door dat laatste genieten inzittenden van volop interieurruimte.
Panoramadak
Volkswagen versterkt het ruimtelijke gevoel dankzij een fors glazen panoramadak (standaard op ID.4 1ST Max). Ook handig: de flexibel in te delen middenconsole, die los staat van het dashboard.
Bagageruimte
De inhoud van de bagageruimte varieert van 543 tot 1.575 liter. Met de Easy Open & Close-achterklep volstaat een voetbeweging om de achterklep te openen. Het maximale trekgewicht (geremd) van de ID.4 bedraagt 1.000 kilogram.
Vrijwel geen knoppen
Op het dashboard van de ID.4 zijn nagenoeg geen knoppen of schakelaars te vinden. Alle belangrijke informatie wordt weergegeven op een compact display dat via het multifunctionele stuur is te bedienen.
Tuimelschakelaar
Met de grote tuimelschakelaar rechts van het display is de rijmodus te selecteren en via een centraal touchdisplay (10 of 12 inch) zijn navigatie-, telefoon- en multimediafuncties te bedienen. De spraakbedieningsfunctie is te activeren door een commando te beginnen met ‘Hallo ID.’.
Head-up display
Het standaard ID.Light maakt gebruik van een smalle lichtstrip onder de voorruit. Dit systeem ondersteunt de bestuurder met lichteffecten bij situaties zoals afslaan of remmen. Het augmented reality head-up display (standaard in de ID.4 1ST Max) projecteert pijlen en andere graphics zodanig op de vooruit dat ze opgaan in de omgeving van de auto. Het Discover Pro navigatiesysteem ondersteunt elk type smartphone, via Mirrorlink en Android Auto tot Apple CarPlay.
Lane Assist
Standaard in de 1ST Editions zijn Lane Assist, Park Distance Control én een geïntegreerd automatisch parkeersysteem. In Emergency Braking Front Assist is naast de uitwijk-assistent een automatische remfunctie inbegrepen, die in actie komt als tegemoetkomend verkeer bij het afslaan voor gevaar kan zorgen.
Navigatiedata
Ook de ‘stop & go’ adaptive cruise control met snelheidsbegrenzer behoort tot het standaardpakket van de 1ST. Dit systeem kan op basis van navigatiedata en verkeerstekens automatisch de snelheid aanpassen bij bijvoorbeeld rotondes, bochten, aanduidingen van de bebouwde kom, etcetera.
Eco Assistance
De Eco Assistance-functie geeft de bestuurder een seintje als het vanuit efficiency-oogpunt handig is het ‘gaspedaal’ los te laten. In de ID.4 1ST Max is Travel Assist ook standaard. Dit systeem houdt de auto tussen de wegmarkeringen én zorgt voor voldoende afstand tot voorliggers. Bij rijstrookwisselingen waarschuwt het voor mogelijk gevaar. Als de bestuurder het stuur niet vast heeft, geeft Travel Assist waarschuwingen. Als de bestuurder niet reageert, volgt eventueel een automatische remactie (tot stilstand).
ID.4 1ST
De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions. De ID.4 1ST heeft standaard 20-inch lichtmetalen wielen en het Exterieur Style-pakket. Stoelen, voorruit en stuurwiel (met 1ST-logo) zijn verwarmd en ambienteverlichting (30 kleuren) en RVS-pedalen met Play & Pause-design zijn standaard. Dat geldt ook voor een achteruitrijcamera, twee zone Climatronic airconditioning, het Discover Pro navigatiesysteem en 4 USB-poorten. Front Assist, ‘stop&go’ Adaptive cruise control en Lane Assist dragen bij aan veiligheid van hoog niveau.
ID.4 1ST Max
De ID.4 1ST Max heeft alle genoemde features en daarbij LED matrixkoplampen, 3D LED-achterlichten, 21-inch lichtmetalen wielen, progressive steering en adaptive chassis control (DCC) en een elektrisch bediende achterklep. Blikvangers in het interieur zijn elektrisch verstelbare stoelen, akoestisch glas en het glazen panoramadak. De Climatronic airconditioning (drie zones) zorgt voor een optimaal interieurklimaat. Ten slotte zijn ook het augmented reality head-up display, 12-inch centraal touchscreen, de Comfort smartphone-interface, Travel Assist, Side Assist en Emergency Assist standaard op de ID.4 1ST Max.
Aandrijflijn Volkswagen ID.4
De ID.4 1ST-modellen worden aangedreven door een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 8,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Volkswagen introduceert later een versie met meer vermogen en vierwielaandrijving.
De batterij
Het lithium-ion batterijpakket weegt 493 kilogram en heeft een capaciteit van 77 kWh. Hiermee is volgens de WLTP-testnorm een actieradius van 520 kilometer haalbaar. Volkswagen garandeert dat na 8 jaar of 160.000 km nog altijd 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is.
Energie terugwinnen
De ID.4 heeft diverse standen om energie terug te winnen. In ‘B’ van brake fungeert de elektromotor als generator die de batterij voedt. Veel dagelijkse remacties worden uitgevoerd door de elektromotor alleen.
Opladen
De accu is met 125 kW te laden. Bij een snellader volstaat een half uur om bij te laden voor een actieradius van 320 kilometer. Via de Volkswagen dealer zijn laadoplossingen op maat beschikbaar.
Garantie en levering
Elke Volkswagen ID.4 heeft standaard 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu óf maximaal 160.000 kilometer. Daarnaast zullen alle in Nederland geleverde ID.4 modellen inclusief tot 8 jaar onderhoud worden geleverd. Buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals onder meer remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf. De vanafprijs van de ID.4 maakt Volkswagen binnenkort bekend.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?