Elektrische Volkswagen eT bestelauto maakt Nederlands debuut
Deutsche Post
Elektrische aandrijving is volgens Volkswagen voor stadsdistributie ideaal. Er is tijdens het rijden geen CO2-uitstoot en de vrachtvoertuigen zijn stil. Daarbij zijn de te rijden afstanden in de stad vaak kort en is de relatief beperkte actieradius geen probleem. De Deutsche Post test de eT in de praktijk om in de nabije toekomst pakketjes volledig elektrisch rond te kunnen brengen. De nieuwe Volkswagen bus is niet alleen stil en schoon, maar is tegelijk ook innovatief. De auto, die oogt als een futuristische Transporter, kan bijvoorbeeld de bezorger stapvoets volgen als die besluit naar een volgend bezorgadres te lopen. Dan hoeft hij dus niet achter het stuur te kruipen, dat scheelt tijd.
Grote zijdeur
Ook kan de bestuurder eenvoudig aan de bijrijderskant uitstappen, doordat er aan de rechterzijde een enorm brede schuifdeur zit. Die opent elektrisch en bestaat uit twee over elkaar schuivende panelen. De bestuurder loopt vanachter het stuur zo de laadruimte in om een pakket te pakken en stapt ongehinderd uit. De bijrijdersstoel is sowieso niet meer dan een soort krukje. Dus iemand meenemen gaat niet. Dat hoeft ook niet volgens de ontwerpers, want bezorgers zijn altijd bijna altijd alleen onderweg. Als er wel een bijrijder is, kan deze op het krukje plaatsnemen en met een joystickbesturing de eT stapvoets verplaatsen.
Motoren in de achterwielen
De voorwielen van de eT kunnen een hoek van 65 graden maken en zorgen voor een zeer korte draaicirkel. Dat is weer mogelijk omdat de aandrijving in de achterwielen verwerkt zit. Er zitten dus geen aandrijfassen in de weg. In de beide achterwielen zitten elektromotoren van elk 35 kW vermogen en elk 500 Nm koppel. Dat is meer dan genoeg kracht voor vlotte prestaties in de stad. De actieradius van de eT bedraagt zo´n 100 kilometer en dat zou genoeg moeten zijn voor een dagje stadsdistributie. Om zo efficiënt mogelijk met de energievoorraad om te gaan, zorgt een in het dashboard geplaatste iPad met navigatiesoftware voor de meest optimale route, met de minste kans op filevertraging.
Productie
Volkswagen heeft de eT ontwikkeld in een studie, maar wil de auto later in productie nemen. De eerste exemplaren worden gebruikt door de Deutsche Post die zijn wagenpark wil verduurzamen. Nu verbruiken de bestelauto’s voor de stadsdistributie nog zo´n 25 liter brandstof per 100 kilometer. Volgens professor Thomas Form, de ontwikkelaar van de eT komt dat vooral door de korte rijafstanden met veel stoppen en optrekken. Elektrische aandrijving is dus volgens hem veel efficiënter, goedkoper en veel milieubewuster. De stille en uistootvrije aandrijving van deze auto zorgt er voor dat de distributie ook buiten de, in veel binnensteden geldende, venstertijden voor de bevoorrading van winkels kan doorgaan.
Nog geen reacties