Elektrische C-Zero en iOn kosten 35.165 euro; lease 499 euro
Identiek
De auto’s zijn allemaal identiek: ze worden door Mitsubishi gebouwd en daarna doorgeleverd aan de Franse merken. Ze hebben het stuurwiel links, wat afwijkt van de eerder uit Japan geïmporteerde exemplaren van de i MiEV die rechtsgestuurd zijn.
130 km
Peugeot noemt de auto iOn en Citroën heeft de naam C-Zero bedacht. Beide geven een bereik van 130 km op voor de 16 kWh accu (lithiumionmangaan, 240 kilo). Overigens is de 16 kWh de capaciteit die beschikbaar is voor het daadwerkelijk rijden, de technische accucapaciteit is groter. Het gemiddelde energieverbruik komt daarmee op 0,12 kWh per km. Onze recente praktijkrit met de i MiEV resulteerde in een bereik tussen de 85 (gewoon rijden) en 110 km (heel zuinig rijden) op een volle accu. In de EU testcyclus (gecombineerd) halen de auto’s 149 km op 16 kWh.
64 pk
De 64 pk sterke elektromotor stuwt de auto in 15 tellen naar de 100 km/u. Maar omdat hij vooral bedoeld is voor rijden in en rond de steden doet dat er weinig toe. Aan boord is plaats voor vier plus een beetje bagage achterin.
Leasetarief
Peugeot kondigt aan serviceformule aan waarbij de eigenaar/gebruiker van de iOn af en toe een grotere auto kan huren. Leasen kan ook. Voor een 5-jarig contract rekent Peugeot in Frankrijk 499 euro per maand (incl BTW). Het contract omvat ook 5 jaar pechhulp, maar heeft een maximum van 50.000 km.
Nog geen reacties