“Nauwelijks groei elektrische auto’s door gebrek aan subsidie”
Weet u nog? Minister Kamp van Economische Zaken stelde dat extra fiscale ondersteuning van elektrische auto’s niet efficiënt is. Het zou te veel geld kosten en het effect op nieuwe kopers is beperkt, stelt hij naar aanleiding van onderzoek. Diverse instanties, waaronder de ANWB, Stichting Natuur en Milieu, enkele technische universiteiten en bedrijven die elektrische rijden ondersteunen komen nu met een weerwoord, meldt de NOS vandaag.
Nauwelijks groei
Door elektrische auto’s niet extra te stimuleren zal er nauwelijks groei ontstaan in Nederland. Dat is in één zin de boodschap van alle deze partijen. Het doel was om in 2020 ongeveer 200.000 elektrische auto’s op Nederlandse bodem te hebben, maar zonder extra financiële prikkels blijft dat aantal steken op 100.000 en dat aantal hebben we nu al bereikt.
100.000
Is dat zo? Absoluut! Nederland telt momenteel ongeveer 95.000 elektrische auto’s, waarvan 11.402 volledige en 83.686 gedeeltelijke zoals plug-in hybrides. Verder telt Nederland 24.500 laadpunten. Volgens Kamp behoort Nederland met deze cijfers tot de wereldwijde top-vijf.
Fiscale ondersteuning wenselijk
De groei wordt verder geremd doordat (deels) elektrische auto’s de grens over gaan. Zo gaat de geboekte milieuwinst direct de prullenbak in en dat kan niet de bedoeling zijn. De partijen benadrukken daarom nogmaals dat extra fiscale stimulering wenselijk is. Dus: 6.000 euro subsidie in 2017 als consumenten een nieuwe volledig elektrische auto kopen. Het subsidiebedrag loopt dan af naar 1.500 euro in 2020. Daarnaast een oplaadtegoed van 1.000 euro om de verkoop van tweedehands elektrische of plug-inhybride auto’s te stimuleren. Minister Kamp van Economische Zaken wil daar vooralsnog echter niets van weten.
Hurrah! After alll I ggot a website rom wherte I bbe able to truly obtfain useful daa concerning mmy study
annd knowledge.