Elektrisch vs plug-in: 1 – 100
Exact hetzelfde model, bijna dezelfde prijs. De ene is helemaal elektrisch, de andere is een plug-in hybride. Vraag: hoe verhouden de verkopen zich?
Antwoord: 1 op 100. Dat vertellen de verkoopstatistieken van de elektrische e-Golf en plug-in hybride Golf GTE.
Duidelijk
In het eerste kwartaal van 2015 werden in ons land 1.582 Golfs GTE afgeleverd tegen 16 e-Golfs. Zelden spraken de verkoopcijfers zo duidelijk. Over de hele markt genomen worden op elke volledig elektrische auto 4,5 plug-ins verkocht.
Henk Kamp
De Nederlandse overheid blijft de verkoop van auto’s met een stekker bevorderen. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Wiebes (Financiën) willen met simpele regels de verkoop aanmoedigen. Het doel blijft 200.000 elektrische en plug-in hybride auto’s in 2020. Dat komt neer op 2.300 stuks per maand tot en met eind 2020. Hoe de hogere fiscale bijtelling per 2016 aan deze ambities bijdraagt, heeft Kamp niet uitgelegd.
Europa
In Europa vonden 24.630 elektrische auto’s een eigenaar in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarmee verdubbelde het volume ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De plug-in hybrides doen het met 56.704 stuks heel wat beter, maar moeten het doen met een groei van iets meer dan 20 procent.
XC90 toch 7%
Aan Volvo zal het allemaal niet liggen. De Zweden brengen 2 nieuwe plug-in modellen uit: een de V60 D5 Twin Engine (naast de krachtiger D6 Twin Engine, voorheen PHEV) en de XC90 T8 Twin Engine. De XC90 realiseert na enig aanpassen van de aandrijflijn toch een uitstoot van 49 gram CO2/km (NEDC). Eerder werd een score van 64 gram gemeld. Het nieuwe resultaat betekent dat de auto BPM-vrij is en dat de fiscale bijtelling uitkomt op slechts 7 procent (bij registratie in 2015). Al 2.000 Nederlanders hebben er een gekocht – op een jaarproductie van 2.500 stuks.
Nog geen reacties