“Elektrisch rijden breekt door in 2018”
RAI Vereniging verwacht verdubbeling van verkopen
De nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt ten opzichte van dit jaar, verwacht RAI Vereniging. “Elektrisch rijden breekt door”, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck.
Verkoopcijfers
In 2018 worden er naar verwachting 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s verkocht, bijna 4 procent van de totale prognose van 430.000 auto’s. In 2017 eindigt de teller naar verwachting op ongeveer 7.000 elektrische auto’s. Tot 1 november dit jaar zijn er in totaal 5.998 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. In 2016 lag dit aantal op 1 november nog op 3.015. Bijna 90 procent van de nieuwverkopen in 2017 is zakelijk.
“De groei kan alleen doorzetten als flink wordt geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het laadnetwerk”
Elektrisch rijden wordt interessanter
“Elektrisch rijden wordt interessanter voor een grotere groep autorijders. Komende jaren neemt het aanbod van modellen met een grotere actieradius toe en geldt een lage bijtelling. Voor particulieren blijft de benzineauto vooralsnog het belangrijkste alternatief omdat elektrisch veelal te duur is”, aldus Van Eijck.
Europese doelstellingen
In 2018 verschijnen er weer nieuwe elektrische auto’s op de markt. Deze modellen worden volgens RAI Vereniging betaalbaarder en dus voor een grotere groep bereikbaar. “Elektrisch rijden breekt door. Dat is essentieel om de Nederlandse en Europese doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te behalen”, zegt Van Eijck.
“Tot 2021 wordt de zakelijke markt gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent”
Voldoende capaciteit op stroomnetwerk
De groei kan alleen doorzetten als komende jaren flink wordt geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het laadnetwerk. Van Eijck: “Er moet voldoende capaciteit op het stroomnetwerk zijn als in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan. Bovendien worden accu’s steeds groter en duurt laden daardoor langer, tenzij het laadnetwerk wordt aangepast.”
Particuliere aanschafsubsidie
Het zullen vooral zakelijke rijders zijn die overstappen op een elektrische auto. Tot 2021 wordt de zakelijke markt gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent. Voor de meeste particulieren is een elektrische auto echter te duur. Van Eijck: “Ondanks dat elektrische auto’s goedkoper worden, zullen veel particulieren nog blijven kiezen voor een meer betaalbare benzine- of dieselmotor. Komend jaar is zo’n 75 procent van de verkopen een benzine- en 17 procent een dieselauto. De enige manier om particulieren te verleiden is met een particuliere aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s.
“De enige manier om particulieren te verleiden, is met een particuliere aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s”
Brandstofmotor blijft relevant
RAI Vereniging verwacht dat voor deze groep autobezitters de komende jaren de verbrandingsmotor daarom van groot belang blijft. “De auto-industrie investeert om die reden ook in het schoner en zuiniger maken van brandstofmotoren via bijvoorbeeld hybridisering en de inzet van biobrandstoffen en (aard)gas”, aldus Van Eijck.
Hybride en plug-in hybride
Afgelopen jaren was de plug-in hybride (PHEV) in de zakelijke markt erg in trek dankzij de lagere bijtelling. Sinds dit jaar is het fiscale voordeel voor deze auto’s weggevallen en het aantal nieuwe registraties geminimaliseerd. Werden er in 2015 en 2016 in de eerste 10 maanden nog 13.554 respectievelijk 9.749 PHEV’s geregistreerd, lag dit aantal dit jaar op slechts 668. De markt voor hybrides zonder stekker vertoont daarentegen een meer normale ontwikkeling. Tussen 2015 en 2017 werden van januari tot november 11.535, 9.749 en 14.908 nieuwe hybrides geregistreerd.
Nog geen reacties