Elektrisch Handboek voor Groentjes (3): 'Opladen van een EV, hoe werkt dat?'
Er zijn verschillende manieren om een elektrische auto op te laden: via een normaal stopcontact, een (semi-) openbare laadpaal en via een snellader. Dat opladen kan op de standaard snelheid, in een versneld of in een snel tempo. De oplaadduur hangt af van de manier van opladen, de capaciteit van de batterij, de mate van restcapaciteit en de omvormer in de auto (dit apparaat zet de wisselstroom (AC) ,die uit het stopcontact komt om in gelijkstroom (DC), waarmee de batterij geladen wordt).
Thuis laden
Een elektrische auto kan thuis, direct via het stopcontact, opladen. Normale wandcontactdozen leveren 3,6 kilowatt, afgekort kW (230V, 16A). Vanwege een beveiliging op de laadkabel van de auto kan slechts met maximaal 2,3 kW (230V, 10A) geladen worden. Het volledig (0-100 procent) opladen van een EV voorzien van een 16 kilowattuur batterij (kWh) duurt dan tussen de 6 en 8 uur. Om een beeld te krijgen van een gemiddeld batterijpakket: een Nissan Leaf is voorzien van een batterij met een opslagcapaciteit van 24 kWh en een omvormer tot 3,6 kW, het opladen duurt dan zo’n 10 uur. Direct laden aan een normaal stopcontact is alleen aan te raden via een thuislaadpunt (230V, 16A), aangesloten op een aparte losstaande groep. Hiermee kan zonder risico tot 3,6 kW kan worden geladen. Het aanvragen van een thuislaadpunt kan bijvoorbeeld via Thuisladen.nl.
Oplaadpunten
Door heel Nederland staan diverse (semi-) openbare oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Ook is het mogelijk om op privé-terrein een oplaadpunt te installeren. Opladen bij openbare punten kan standaard en versneld, niet te verwarren met snelladen. De openbare oplaadpunten zijn krachtstroomaansluitingen (400V en 16A) en leveren doorgaans tot 11 kW. Omdat elektrische auto’s afhankelijk zijn van de capaciteit van de omvormer, kan niet iedere EV met dit vermogen laden. Dankzij de 3,6 kW omvormer van de Nissan Leaf, is de batterij in zo’n 8 uur op te laden.
Wie versneld wil laden via een normaal oplaadpunt, moet het Z.E.-gamma van Renault in de gaten houden. Binnenkort komt de elektrische Renault ZOE op de markt, die is voorzien van een Caméléon-lader die tot 11 kW kan opladen. Hierdoor is de batterij bij een normaal oplaadpunt binnen 1 a 2 uur versneld op te laden.
Om gebruik te maken van openbare oplaadpunten is een oplaadpas verplicht, hierover later meer. Iedere elektrisch rijders kan via Stichting e-laad één gratis openbaar oplaadpunt aanvragen. Dit is in ieder geval nog tot eind 2012 mogelijk, later dit jaar maakt e-laad de plannen voor 2013 bekend. De stichting plaatst ook op eigen initiatief laadpunten, dit doen zij in overleg met gemeenten. Doel is om maximaal 10.000 oplaadpunten te plaatsen door heel Nederland. Ook via The New Motion kunnen elektrisch rijders oplaadpunten (Loloo’s) aanvragen. Gebruikers betalen hiervoor eenmalig 825 euro (excl. BTW en installatie) of een vast maandbedrag vanaf 21,55 euro. Daar komen de kosten voor opladen nog bij. Een andere marktpartij is bijvoorbeeld Ev-Box.
Snelladers
Bij snelladen wordt de energie met een hoger voltage en een hogere spanning (ampère) in de accu gebracht, een EV met een accu van 24 kW kan zo in 20 tot 30 minuten opladen tot 80 procent batterijcapaciteit. Snelladen vraagt om een eigen oplaadinfrastructuur met een vermogen van 40kW tot 50kW en een aparte laadtechiek. In Europa is voor snelladen de ‘ChaDeMo-standaard’ afgesproken, hieronder is te lezen wat voor stekker daarvoor nodig is.
Stekkers
Om gebruik te maken van oplaadpunten en snelladers zijn verschillende stekkers op de markt. Alle Nederlandse partijen die oplaadinfrastructuren plaatsen, hebben in juli 2010 besloten dat in Nederland ‘type 2 mode 3’ laden de norm is voor het opladen van elektrische auto’s. In Europa is bij deze manier van laden gekozen voor de Mennekes-stekker als standaardmodel. Dit is een krachtstroom-stekker die tot 44kW (400V/64A) kan laden. Voor snelladen is de ChaDeMo-stekker de standaard. Deze werkt op gelijkstroom, maximaal 500V en 125A. Bij de snellaadstations zijn deze stekkers aanwezig, niet iedere elektrische auto is hiervoor geschikt.
Oplaadpas en betalen
Voor het opladen bij de meeste openbare laadpunten en snelladers moeten elektrisch rijders beschikken over een universele oplaadpas. Bij de snelladers van Nissan kan overigens prima zonder oplaadpas geladen worden. Er zijn diverse partijen die dergelijke passen verstrekken, zoals The New Motion, Axi-Charge, Essent, Nuon, TravelCard en MisterGreen. Deze passen zijn interoperabel, bij elke aanbieder kan worden opgeladen. Opladen bij normale openbare oplaadpunten was voorheen voor iedere elektrisch rijder gratis, vanaf april kost dit geld. Tot 1 april verstrekte ook Stichting e-laad oplaadpassen, daar zijn zij nu mee gestopt. Alleen huidige pasbezitters van e-laad kunnen tot 31 december 2012 gratis opladen. Na die datum dienen ook zij over te stappen naar andere aanbieders.
De enige partijen die aan iedere elektrisch rijder gratis stroom verstrekken zijn Nissan en ANWB. Bij de snelladers van deze partijen kan voorlopig nog gratis worden opgeladen. Iedere aanbieder hanteert andere tarieven. Als klant van The New Motion betalen elektrisch rijders 1,67 eurocent per minuut, oftewel 1 euro per uur, voor het laden bij normale publieke laadpunten. EV-rijders die opladen via een privé-loloo, thuis of bij kantoor, betalen het normale stroomtarief. Wie ook wil snelladen moet een speciaal abonnement afsluiten. Bij snelladers geldt voorlopig nog het tarief van 8,33 euro per maand (standaard fee), 5 euro voor een halve laadbeurt en 8 euro voor een hele laadbeurt. Ook Essent hanteert diverse abonnementen. Bij Essent laden gebruikers de EV bij normale laadpunten op voor 0,85 cent per uur, zonder maandbedrag. Snelladen kan voor 8 euro per maand en 4 euro per snellaadsessie. Wie normaal én snel wil laden betaalt 12 euro per maand, de tarieven zijn vervolgens gelijk aan eerder genoemde opties. Hou de websites van de diverse aanbieders in de gaten voor de actuele tarieven.
Opladen buitenland
Wie het aan durft om met de elektrische auto op buitenlands avontuur te gaan, doet er goed aan een e-laad pas mee te nemen. Stichting e-laad heeft in samenwerking met het Duitse Ladenetz.de en het Belgische Blue Corner een grensoverschrijdend laadnetwerk in gebruik genomen.
Vindbaarheid oplaadpunten
Er zijn diverse manieren om oplaadpunten en snelladers te vinden. Een goed overzicht van alle oplaadpunten, inclusief snelladers, is te vinden bij Oplaadpalen.nl. Wie alleen een snellader zoekt kan via Google Maps eenvoudig alle snellaadpunten vinden. Het huidige snellaadnetwerk breidt in hoog tempo uit. Onder andere Nissan werkt hard aan de uitbreiding. Door heel Europa plaatst het bedrijf 400 snelladers, 40 daarvan komen in Nederland.
Nog geen reacties