Een elektrische auto tweedehands kopen: niet sexy, wel betaalbaar
Een elektrische occasion kopen? Helemaal geen slecht idee, maar wat zijn de mogelijkheden en de valkuilen die je tegenkomt?
Een elektrische auto tweedehands kopen: niet sexy, wel betaalbaar
Zo’n nieuwe Audi e-tron is natuurlijk onwijs lekker om op je oprit te hebben, maar een bedrag neertellen van bijna 85.000 euro voor de basisversie, dat gaat wel erg ver voor ‘Henk en Ingrid’. En die Bugatti Baby II is leuk, maar een topsnelheid van 20 km/u is meer iets voor je zoon dan de route naar je werk. Gelukkig komen er steeds meer elektrische occasions op de markt, al dan niet met beperkte schade. Maar waarom zou je een occasion met autoruitschade laten staan wanneer je bij Autoglas Concurrent voor een prikkie een nieuwe voorruit voor je EV hebt?
Zakelijke leasemarkt komt de gebruikte elektrische auto’s dumpen
Het gros van de eerste elektrische auto’s is naar de zakelijke rijders gegaan. Maar zij hebben deze auto’s natuurlijk niet zelf aangekocht aangezien de techniek vijf jaar geleden nog in de kinderschoenen stond. Er werd gekozen voor lease en veel van de overeenkomsten lopen binnen een paar maanden af.
Die leasecontracten worden natuurlijk niet verlengd. Er zijn weinig zakelijke rijders die niet weten dat er veel meer opvallende modellen zijn. Groen rijden is prima, maar je moet ook aan je bedrijfsimago denken zullen we maar zeggen. Daarnaast is de kans groot dat er in de afgelopen vijf jaar het één en ander beschadigd geraakt is. Een auto met een ster of barst in de voorruit aan het einde van het leasecontract is geen uitzondering.
Waar let je op bij de aankoop van een elektrische occasion?
Voordat je direct de modellen vergelijkt, is het goed om de prijzen van extra batterijpakketten te vergelijken. Een nieuw batterijpakket kost je al snel duizenden euro’s, maar veel fabrikanten bieden accuhuur aan, zodat de accu’s ‘goedkoper’ gebruikt kunnen worden. Overigens is nog lang niet duidelijk wat de levensduur van de batterijen is die in de huidige elektrische auto’s zitten. Aangezien de verwachte levensduur elke keer iets omhoog bijgesteld wordt, is de kans groot dat je hier niet direct kosten aan hebt.
Hoe zorg je ervoor dat je geen miskoop doet:
- Check voor de proefrit de stand van de accu en het totale aangegeven bereik;
- Doe je proefrit en onthoud hoe ver je gereden hebt (ritmeter is de makkelijkste optie)
- Vergelijk na de proefrit de stand van de accu en het totale aangegeven bereik met de cijfers van voor de proefrit
Zit er een enorme negatieve afwijking in? Dan kun je erop rekenen dat de batterijen binnen de kortste keren vervangen moeten worden helaas.
Wat zijn de échte kosten van de auto?
De ene elektrische auto is de andere niet. Daarom is het goed om van tevoren alvast te kijken naar de mogelijkheden rond het verzekeren van de auto, de hoogte van de wegenbelasting en de prijs van een standaard onderhoudspakket voor de auto. Zo weet je net even iets beter hoeveel de auto daadwerkelijk kost.
Daarnaast is het goed om naar de staat van de auto te kijken. Vooral op het gebied van de autobanden gaat het nog weleens mis. Een elektrische auto is namelijk zwaarder dan een standaard personenauto. De Tesla Model S tikt bijvoorbeeld met gemak de 2.200 kilogram aan. Hierdoor is het gebruik van ‘budgetbanden’ uit den boze, want deze zijn niet in staat het gewicht goed op te vangen. Moeten alle banden vervangen worden, houd hier dan rekening mee bij het doen van een bod of laat de dealer de banden betalen.
Andere schade, zoals lakschade, is natuurlijk ook een goede manier om de prijs wat te drukken. Die schade is immers al afgerekend door de houder van het leasecontract. Maar ruitschade is een veel mooier voorbeeld. Sta jij bij een Renault-dealer en zit er een ster of barst in de voorruit van de occasion en kan de ruitschade echt niet meer gerepareerd worden? Vraag dan naar de kosten van een nieuwe voorruit voor de ZOE. Grote kans dat de verkoper het schaamrood op de kaken krijgt en inlevert op de prijs voor de occasion omdat hier alleen Renault-voorruiten met merklogo verkocht worden.
Kun je een occasion scoren met ruitschade, dan is dit een aanrader. Zeker wanneer de ruitschade uitsluitend in de buitenste ruit zit. Er is dan geen vocht in de auto gekomen, dus verdere schade is in normale gevallen uitgesloten en dat is een prettig idee bij een volledig elektrische auto. Vervolgens laat je er een after market voorruit inzetten bij Autoglas Concurrent en je bent klaar voor een prikkie omdat er écht geen merklogo in je voorruit hoeft te zitten tegenwoordig.
Voor nog geen 200 euro heb je een nieuwe voorruit voor de Renault ZOE – en de kans is groot dat je méér dan 200 euro van de prijs af krijgt wanneer je de dealer erop attendeert dat de ruitschade niet gerepareerd kan worden, maar dat er een nieuwe voorruit in moet. Alleen bestel je die vervolgens vooral niet bij de dealer natuurlijk, tenzij je alsnog de hoofdprijs wilt betalen.
Chattare con Sesso Marche affascinanti porta sempre un accenno di freschezza. Le loro esperienze sono ispiratrici.
@Fred Hahn.
En hoe weet je de staat dan? Bij welke temperatuur doe je dat?
Hoe weet je de genormaliseerde waarde van de accu bij 100km/h?
Hoe wil je WLTP-waardes in de praktijk gaan testen?
De staat van de accu is niet te beoordelen in een korte periode, daar kun je pas wat zinnigs over zeggen na een paar dagen/weken, ook zeer afhankelijk van temperatuur en rijstijl.
Maar troost je, afgezien van de eerste exemplaren van de Leaf zijn de huidige accu’s van prima kwaliteit en kunnen sowieso 200.000km mee, dat is tegenwoordig met de beschikbare data uit het verleden al helemaal geen issue meer.
Wat een dom artikel met nutteloze artikelen.. Dit is niks anders dan (slecht) verhulde reclame voor een autoruit bedrijf!… 🙄
De genoemde accutest is niet uitvoerbaar. Bij een proefrit gewoon de accu helemaal leegrijden bij 100 km/u dan weet je hoe de vlag erbij hangt.
Dennis, je hebt gelijk. Wat een slecht artikel. Elektrische auto’s zijn prima auto’s op de gebruikte markt.
Wat een ontzettend domme adviezen worden hier gegeven.
1. Staat van de accu zegt niks over rijstijl. Dat werkt bij EV’s anders. Boven de 80km/h verbruikt een EV namelijk aanzienlijk meer.
Hoe moet een argeloze onervaren koper daar dan de staat van de accu mee beoordelen dan?
2. Adviezen over schades of banden? Dat geldt ook voor gewone occasions.
Wat een flauwekul.
Zelden zo’n dom artikel gelezen…
Geen garantie meer, dan betaal je je scheel bij Tesla. Garage bijna 200 eur p/u deurhandel 600. Elektrisch laadprobleem 3k. Bmw i3 lader stuk 4,5k. Gratis komt niet zonder kosten
Als je ook nog eens een Lidl met zonnepanelen in de buurt hebt dan kun je helemaal gratis rijden met je elektrische auto.