E-Mobility Magazine: ‘Succes proeftuin niet bepaald door populariteit van elektrisch vervoer’
Succes is relatief
‘Het succes van onze proeftuin wordt niet bepaald door het al dan niet van toegevoegde waarde zijn van elektrisch vervoer, maar door de mate waarin wij slagen de onderzoeksvragen te beantwoorden’, stelt projectleider Lode Messemaker van de gemeente Rotterdam. Sinds enkele maanden rijden in Rotterdam de eerste aangeschafte elektrische voertuigen rond. Deze worden ingezet als poolauto’s voor eigen medewerkers, voor installatie- en servicemonteurs bij Eneco/Stedin en als servicewagens bij gemeentewerken Rotterdam en Roteb. ‘Zo willen wij praktijkervaring opdoen met verschillende merken en modellen, zowel in gebruik en beheer als in onderhoud’, vertelt Messemaker.
Laadinfrastructuur
‘Met het oog op de toekomst is er naast de proeftuin voor Rotterdam overigens nog een zeer belangrijk issue: de grotere uitrol van laadinfrastructuur. Amsterdam heeft bijvoorbeeld de keuze gemaakt om veel laadpalen preventief te plaatsen. Wij kiezen er echter voor om, afgezien van enkele strategische plekken, pas extra laadpalen te plaatsen als het aantal voertuigen toeneemt. Als grote steden werken we goed samen en leren we van elkaars ervaringen. Dat voorkomt dat we allemaal afzonderlijk het wiel opnieuw gaan uitvinden. Het is een gigantische uitdaging om de impact van de laadinfrastructuur op de openbare ruimte te minimaliseren. Samenwerking en zorgvuldigheid is op zijn plaats.’
Lees meer over de Rotterdamse proeftuin in de komende editie van het nationale vaktijdschrift E-Mobility die vanaf donderdag 16 juni verspreid wordt.
Nog geen reacties