e-Golf vs Golf GTE
En wat wordt het: een plug-in hybride-versie van de Golf of toch een volelektrische? Binnenkort kan de koper zich over deze vraag buigen. Volkswagen brengt beide versies uit en de prijskaartjes zijn nagenoeg gelijk. Het is voor het eerst dat kopers kunnen kiezen uit eenzelfde model met deze twee elektrische aandrijflijnen voor een bijna gelijke prijs.
De volelektrische e-Golf staat vanaf de zomer bij de dealers en is er vanaf net geen 36.000 euro. Volgens NEDC-gegevens rijdt hij 190 km op een volle accu. Dat zijn in de praktijk dan 115 tot zon 135 kilometers. Tegen de NOS zegt Jacques Geijsen namens de Nederlandse Volkswagen-importeur: “De actieradius is een probleem, je moet vaak naar een oplaadpaal en dat vreet tijd. Het is daarom nog geen alternatief voor rijden op fossiele brandstoffen. Daarnaast moet de infrastructuur die nodig is voor elektrisch rijden verbeteren. Er moeten meer oplaadpunten komen.”
Benzinemotor
De plug-in hybride Golf, aangeduid als GTE, zal niet struikelen over de gebrekkige laadinfra of lange laadtijden. De 1.4 TSI-benzinemotor voorkomt dat de auto stilvalt wanneer de accu leeg is. Deze variant krijgt een prijskaartje van rond de 37.000 euro en staat in oktober bij de dealers. Voor deze versie moeten zakelijk rijders zeven procent fiscale bijtelling rekenen tegen vier procent voor de volelektrische Golf.
40 euro per maand
Het Nederlandse elektrische wagenpark bestond eind 2013 uit ruwweg 5.000 EV’s en 25.000 plug-in hybrides. Dat impliceert dat op elke volledig elektrische Golf er vijf exemplaren van de GTE afgenomen worden. Maar sinds dit jaar geldt er een gedifferentieerde bijtelling die het plug-in rijden fiscaal iets onaantrekkelijker maakt. In het geval van de Golf GTE vs de e-Golf gaat het om 3% meer bijtelling x catalogusprijs x belastingschaal. Dus 3% van 37.000 euro x 42,5 procent = 471 euro. Dat komt neer op netto 40 euro per maand.
Bron ZERauto
Nog geen reacties