achtergrondafbeelding

1 reactie

  1. johnths2 schreef:

    Al deze succes verhalen gaan voorbij aan de nadelen en problemen die kleven aan volledige elektrificatie van onze mobiliteit.
    Er worden veel zaken onderbelicht of bewust niet onder het voetlicht gebracht.
    Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

    * De range is veel te laag van de huidige betaalbare EV modellen en het formaat is te klein.
    De aanschafprijzen van een middenklasse EV met een acceptabele range is veel te hoog voor het grote publiek.

    * De problemen met grondstoffen voor accu’s zijn niet te onderschatten op het moment, dat er onder druk van overheidsmaatregelen meer vraag naar EV’s ontstaat .
    Afhankelijkheid van onbetrouwbare landen, zoals China, Rusland en andere b.v. Afrikaanse landen is niet aan te bevelen.
    Ook de winning van grondstoffen gaat in veel gevallen op een mens en milieu onvriendelijke manier (kinderarbeid, enorme vervuiling van oppervlakte water).

    * Dan is er nog de transitie van onze de energie uit fossiele brandstoffen naar groene stroom.
    De aanpassing en uitbreiding van hoog en laagspanningsnetwerken, laadpunten, elektriciteitsopwekking vragen om enorme financiële investering van honderden miljarden.
    De leveringszekerheid van elektrische energie komt enorm onder druk te staan op het moment dat fossiele opwekking verregaand wordt afgebouwd.
    Het is onmogelijk om alleen op groene stroom te draaien, omdat die niet altijd voorhanden is.
    De keuze van waterstof als backup vergt een nog grotere opwekking van elektrische energie, omdat er voor de omzetting heel veel elektriciteit nodig is (inefficiënt.)
    Voor de transport van waterstof zal er fors geïnvesteerd dienen te worden in het gasdicht maken van bestaande leidingsystemen en de aanleg van nieuwe leidingen.
    Het waterstof molecuul is zeer klein en vraagt om hoogwaardige afdichtingen, want lekkage en explosiegevaar van dit licht ontvlambare goedje liggen op de loer.

    * Dan is er nog het enorme tekort aan technici en andere uitvoerenden om de aanpassingen en uitbreidingen die nodig zijn uit te voeren.

    Een transitie van fossiele brandstof naar elektrische energievoorziening zal zeker niet binnen het tijdspad plaats vinden die politici en notoire optimisten ons voorschotelen.
    Ik voorzie in de nabije toekomst een enorme chaos, omdat er op dit moment geen enkele georganiseerde sturing is, om deze transitie in goede banen te leiden.
    Een sterke daling van de leveringszekerheid van elektriciteit is een niet ondenkbaar en groot gevaar voor de economie en onze veiligheid.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen