Leven met een Renault ZOE 50 kWh – EINDOORDEEL
Is dit de elektrische auto voor iedereen?
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Het zit erop! De Renault ZOE met 50 kWh batterij is in de dagelijkse praktijk heel goed bruikbaar voor langere woon-werkritten en weekenduitstapjes. De actieradius van ruim 300 kilometer biedt genoeg reserve. Dus ja, hij komt een heel eind in de richting van de elektrische auto voor iedereen.
Dagelijkse boodschappen
Toch, de ZOE zal niet iedereen passen. Het is een compact model en dientengevolge kent het interieur zijn beperkingen. Hoofdruimte is er genoeg. De voetruimte achterin is beperkt. De vloer is eigenlijk wat te hoog waardoor je bovenbenen geen steun krijgen van de achterbank. Voor kinderen zal dat geen probleem zijn. De kofferbak is groot genoeg voor dagelijkse boodschappen. Voor een weekend weg met de kinderen is het passen en meten. Kortom, dan zul je toch moeten kijken naar een grotere elektrisch aangedreven auto. Groter is echter duurder.
LEES OOK…
Leven met een Renault ZOE – Dag 1
Leven met een Renault ZOE – Dag 2
Leven met een Renault ZOE – Dag 3
Leven met een Renault ZOE – Dag 4
4.000 euro subsidie, hoe?
De Renault ZOE komt door zijn prijs in beeld voor particulieren, als die straks gebruik kunnen maken van de 4.000 euro aanschafsubsidie. Renault reikt nu de hand door dat bedrag al te subsidiëren. Om misverstanden te voorkomen: je krijgt bij Renault geen 4.000 euro korting op de aanschafprijs. Het gaat in dit geval om een tijdelijke subsidie op een financiering, waardoor het te financieren bedrag lager is en je voor een tarief van 270 euro per maand een ZOE kunt rijden. De prijzen veranderen voortdurend, dus kijk vooral op renault.nl op de pagina -elektrische auto’s- voor actuele informatie.
Bekleding van PET-flessen
Duurzaamheid gaat ver bij de Renault ZOE. Een voorbeeld: de stoelbekleding is gemaakt van oude PET-flessen. Die dingen waarin dus bijvoorbeeld cola of sinas heeft gezeten. Het is beige-grijs gekleurde stof. Ook delen van het dashboard, de portieren en de middenconsole zijn er mee bekleed. Het is gewoon een geinig om te zien en een leuk weetje. Belangrijker: de stof voelt best fijn en vooral zacht aan en doet in de verste verte niet denken aan het harde plastic van de flessen.
ZOE maakt je zen
Het humeur blijft goed. Sterker nog, ik geniet in de Renault ZOE. De rust in het interieur en de voorbeeldige souplesse bij het optrekken veranderen het interieur gevoelsmatig in een oase van kalmte. Een gevoel van -zen- daalt neer, akoestisch extra opgewekt door het aanzwelende zoemende geluid dat de ZOE produceert als je onder de 30 km/uur komt om voetgangers te waarschuwen. Je hoort het zacht in de auto. Ik moet onwillekeurig denken aan een UFO, al weet ik echt niet hoe die zou klinken omdat ik er nog nooit een heb gezien.
Twee vermogensvarianten
De Renault ZOE 50 kWh is er in twee varianten. Of beter gezegd: je kunt kiezen uit een versie van 80 kW (110 pk) of de sterkere 100 kW (136 pk). Meer vermogen heeft geen invloed op laadtijd, wel op rijbereik. De minder krachtige ZOE haalt maximaal 317 kilometer en de sterkere komt aan 310. De transmissie kent ook twee aandrijfstanden. D voor normaal en B voor wat extra remenergie. Dan remt de ZOE wat steviger op de motor af bij gas los en regenereert hij meer remenergie. Die stand kun je het beste gebruiken in de stad en de bergen.
Rijdt best aangenaam
De ZOE trekt naadloos op. Het is de zege van een koppelrijke elektromotor. Dat is genieten. Voor een compacte auto heeft hij best een soepel onderstel en hij rijdt stabiel. Het geluid van banden is het enige wat je hoort, en een beetje windgeruis. Renault stelt dat de wielkuipen bij de vernieuwde ZOE van extra geluiddempend materiaal zijn voorzien. Ook de voorruit houdt geluid beter buiten.
Hoe snel gaat laden?
Het laden op normale 220 Volt stopcontacten gaat eigenlijk te traag. Het lukt gewoonweg niet om in de avond en nacht de batterij van circa 65% helemaal vol te laden. Ook omdat de laatste procenten gewoonweg veel tijd kosten. Het laadtempo vlakt af. Lithium-ion batterijen laden het snelst tussen 20 en 80 procent van hun capaciteit. Daaronder en daarboven neemt het tempo af.
Renault ZOE met laadpunt
Het maakt een ding duidelijk: een laadpunt, waar je met drie fasen tot 11 kW kunt laden, is gewoonweg fijner. Thuis of op het werk, het maakt niet uit, maar laden met 220 Volt op een gewoon stopcontact vergt te veel tijd, zeker als je overdag meer dan 100 kilometer aflegt.
My Renault-app als laad- en reisadviseur
Handig is de My Renault-app. Dan kun je de hele rit plannen en wordt meteen aangegeven hoeveel er in de batterij moet zitten om zonder laden op je bestemming aan te komen. Ook krijg je adviezen voor onderweg laden en waar je dat het beste kan doen. Kortom, je hebt dan je eigen reis- en laadadviseur altijd bij de hand.
Conclusie
Renault heeft elektrisch rijden met de vernieuwde ZOE inhoud gegeven. Die conclusie durf ik te trekken na een aantal dagen leven met deze 50 kWh-versie. Ik ben een verstokte aanhanger van alles met een verbrandingsmotor, maar elektrisch rijden knabbelt aan de stoelpoten. De rust in het interieur, het soepele en geluidsarme accelereren en de lage kosten van stroom en onderhoud zijn aantrekkelijke factoren. In druk verkeer naar en terug van het werk is dat prettig. Dan kun je feitelijk toch niet genieten van ronkende motoren en prestaties die je zintuigen op hol brengen.
Het ideale beeld, bezien door de ogen van een autoliefhebber, is een elektrische auto voor woon-werkritten en de boodschappen en daarnaast een benzineauto die je voor plezier gebruikt in het weekeinde of voor de vakantie. In dit mobiliteitsscenario past juist een compact model als de geteste Renault ZOE. Betaalbaar en met een gunstig stroomverbruik, doordat hij lichter is.
Ik zwicht voor de actieradius van meer dan 300 kilometer, op papier. Serieus, dan komt elektrisch rijden voor mij in beeld. Woon-werkafstand uit en thuis is dik 150 kilometer. En het is goedkoper dan rijden op benzine. Thuis aan de stekker laad ik voor 25 cent per kW. Dus de 50 kWh-batterij komt van leeg naar vol op 12,50 euro. Zelfs met een benzine-auto die 1 op 20 rijdt, zou ik zeker het dubbele kwijt zijn. Daarbij komt: kosten van onderhoud zijn lager bij een elektrische auto en je betaalt geen wegenbelasting.
PMID 22704336 Free PMC article priligy medicine In these situations, it is suggested that patients undergo local surveillance with flexible sigmoidoscopy or endoscopic ultrasound EUS every 3 6 mo for the first 2 3 yr after surgery
Главные новости мира https://ua-vestnik.com и страны: политика, экономика, спорт, культура, технологии. Оперативная информация, аналитика и эксклюзивные материалы для тех, кто следит за событиями в реальном времени.
Has a slightly bitter taste followed by a sense of numbness can you buy priligy online
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
Ik rijd al jaren een Zoë uit 2013, actieradius is geen beperking.
Die zit tussen je oren.
Onthaasten, en een B weg nemen ipv snelweg heerlijk!
Kost slechts in mijn geval 10 minuten per dag retour rit van 100 km.
Nooit meer benzine.
Laden doe ik bijna alleen thuis, eigen lader eigen zonnepaneeltjes, iedereen uitlachen en goed voor milieu en portemonnee.
Zen -rijden.
Inmiddels rijd ik bijna een jaar een Zoe uit 2019 met een accupcapaciteit van 40 kWh. Op één lading haal ik ruim 300 km bij omgevingstemperatuur ca 20 graden Celcius, doordat ik met het vrachtverkeer mee op de rechterbaan rijd, zonder ‘plakken’. De snelheid daar is rondom 85 km/uur. Let wel: volgens GPS gemeten, veel snelheidsmeters tonen dit als 90 à 95 km/uur. De maxmaal toegestande snelheid voor vrachtauto’s is 90 km/uur.
Ik kom dus steevast later aan dan wanneer ik de maximaal toegestande snelheid (bijna overal nu 100 km/uur) zou hebben aangehouden. Op een rit van 100 km scheelt dit 5 à 10 minuten, afhankelijk van de veerkeersdrukte.
Echter, ik kom een half uur uitgeruster aan, het is heel veel rustger rijden op de rechterbaan, dus ook prettiger luisteren naar radio, podcasts en handsfree telefoongesprekken voeren
Ik kom dus dubbel-Zen aan: uitgerust en tegen nog lagere kosten. Overigens vind ik het ook fijn er iets langer over te doen, ik houd namelijk enorm van autorijden, en al helemaal van elektrisch autorijden!
Ok. Ik wacht er al sinds 2007 op. Renault beloofde toen om in 2012 vier elektrische auto’s op de markt te brengen. Ondertussen nog een leaf 1 proefgereden.. Maar sinds eind 2019 staat ie er. Om ruim 30.000 zakelijke kilometers per jaar af te leggen. En wat een luxe. Mijn eerste schatting komt uit op 16 cent per kilometer, alles inbegrepen. Helaas beleef ik de meeste lol als ik naast zo’n “sportieve auto” bij een stoplicht sta. Dan tip ik toch graag die ECO-toets uit… Wen er maar aan “petrol-heads”.
2 kleinigheidjes op dit mooie verhaal
Ja ik heb d’r al 😉
220 volt hebben we al even niet meer, 230 v is het nieuwe 220
Ander puntjes is dat er gezegd word dat met 11 kwh max langzaam geladen kan worden. Echter met de zoe kan je met 22 kwh langzaam laden.
snelladen kan met max 50 kwh
Met het laden heb je ook wat verlies, helaas kan je dus niet zeggen dat als je batterij leeg is je 50 kw nodig heb, dit is beduidend meer.(uit m’n hoofd tot wel 10%)
Toch met de openbare laadpalen 34 cent nog steeds goedkoper dan benzine.
De temperatuur gooit ook wat roet in de actieradius, met 25 graden is de wlpt wel benaderbaar maar onder nul is het al snel een derde minder.
Voor de rest een mooi verhaal en een hele mooie auto.
ZOE is SUPERZOE.
ik heb Zonnepanelen, 6000 kWh, laadpaal en EV,
Denk aan zonnepanelen, rijden op de zon met SUPERZOE.
verdien geld met energie van het dak, rijden op stroom van de zon
6 km per kWh.
een bedrijf met een ZOE wagenpark, Zonnepark, Zonnedak, overdekte parkeerplaats en laadpalen
verdient geld met lokaal geproduceerde energie voor mobiliteit.
nooit meer tanken.
een gemeentelijk Zonnepark voor elektrische mobiliteit levert geld op voor de gemeente.
nooit meer tanken, buurtbus, schoolbus, gewone bus, dienstauto, gemeentewerf
personeel, laden op je werk, met Zonnepark, Zonnedak, overdekte parkeerplaats.