“Duizenden MG ZS EV’s onderweg naar Nederland” – Interview
Van Mossel levert eerste klantenauto's af
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dealergroep Van Mossel krijgt het nog druk in december. Door de lage bijtelling op batterij-elektrische auto’s (4 procent) is er een run ontstaan op de batterij-elektrische MG ZS EV die in Nederland begint bij 30.985 euro. Het herboren automerk MG komt op het juiste moment terug op de markt. In gesprek met Frank Meijer, Head of Sales & Marketing bij MG Motor Europe.
Honderden orders
In november 2019 zijn er dik 50 exemplaren van de MG ZS EV afgeleverd, maar er zijn al honderden orders geplaatst. Frank Meijer, Head of Sales & Marketing bij MG Motor Europe: “We krijgen ruim 3.000 auto’s in Nederland nog vóór de jaarwisseling. Er zijn honderden orders geplaatst bij Van Mossel. Belangrijk is dat ons media-offensief in de laatste week van november is gestart en we zien de aanvragen gestaag toenemen, ook omdat MG met Van Mossel als één van de weinigen uit voorraad kunnen leveren.”
MG ZS al uitverkocht in 2019?
Is de MG ZS EV voor 2019 dan al uitverkocht? Meijer: “Nog niet. We hebben voorrang gegeven aan Van Mossel in verband met de bijtellingswijziging. De mogelijk resterende auto’s gaan naar de andere landen.”
Bijtelling 2020
In 2020 wordt de bijtelling op batterij-elektrische auto’s verhoogd naar 8 procent versus 4 procent in 2019. “Desondanks hebben we ook voor volgend jaar hoge verwachtingen voor Nederland, aangezien de bijtelling voor de MG ZS – ondanks de verhoging – begint bij slechts 76 euro per maand”, besluit Meijer.
44,5 kWh
MG rust de ZS EV uit met een 44,5 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van naar verwachting 262 kilometer. Voor de aandrijving zorgt een 142,8 pk en 353 Nm sterke elektromotor. De topsnelheid komt uit op 140 km/u.
Online of bij dealer
Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Daarnaast komen er twee Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en waar iemand met interesse een proefrit kan maken. De eerste is Van Mossel MG BV (Minervum 7001/b, 4817 ZL Breda). De MG ZS EV online kopen kan ook. Benieuwd naar de basisuitrusting van de MG ZS EV? Check die hier!
Meer weten over de toekomstplannen van MG? Lees dan ook ons interview met Pieter Gabriëls, Vice President SAIC Motor Europe.
“7 miljoen auto’s in het afgelopen jaar”
@Revver
SAIC heeft niet enkel de naam gekocht maar ook een deel van de ingenieurs en technische know-how, daarbij heeft SAIC 7 miljoen auto’s geproduceert en werkt o.a. ook samen met Volkswagen en General Motors.Ik zie dat niet zo snel omvallen
Over 3 a 4 jaar maar eens kijken hoe het er dan voor staat met de Chinese MG. Of het merk dan nog bestaat.. Ga maar maar na, afgelopen jaren zijn er een tiental chinese merken geïntroduceerd in Nederland, ondertussen rijdt daar geen enkele meer van. Het ziet er vaak leuk uit, maar het is niks.. Alle potentiele kopers kijken nu alleen naar de naam MG, maar het is alleen maar een naam en logo wat de producent gekocht heeft uit de inboedel van de failliete echte MG fabriek.
volgens de Euro NCAP 2019 heeft de MG ZS EV 5 sterren gekregen, volgens diezelfde test de Volkswagen e-UP! 3 sterren.
denk dat ze best wel een autootje kunnen bouwen daar.
https://www.electrive.com/2019/12/09/mg-motor-working-on-affordable-suv-in-india/
Er komt een 77 kwh versie in ein 2020
Voor vele kopers een 44 kwh dus een beetje. Jammer
Ik ben zó blij met mijn 17 jaar oude vw bora.
Die blijf ik rijden tot ie uit elkaar valt.
Véél goedkoper!!
Wanneer komt die crashtest van de ncap.
@Revver
hoe bedoel je “Het eerste type wat het bedrijf maakt”?
het bedrijf bestaat al sinds 1958 en produceert ca. 300.000 ev’s per jaar.
@Harmsen.
die bedragen kun je natuurlijk niet vergelijken,
de bijtelling is enkel “extra” belasting die je moet betalen om in de wagen een paar privékilometers te mogen rijden, private lease is gewoon een spannende naam voor langdurig huren.
De nieuwe kopers weten niet dat ze een 100% Chinese auto kopen. Het eerste type wat het bedrijf maakt..
Ik zou toch eerst wel even de kinderziektes komende jaren willen afwachten.
Het Chinese bedrijf maakt misbruik van de goede naam MG uit Engeland.
Wat een overheid die heel veel
aan de burger denkt ze zijn bloedzuigers man zo stimuleert je de mensen niet
Om aan milieu te denken. gelijk de
Belasting op de outo verhogen ik kan nog veel meer over de anti auto vertelen.??
nou Hans dat is lang geleden.dat is echt oude koeien uit de sloot halen. intussen is Roewe en MG wereldwijd te verkrijgen
Ik zou wel eens de euro ncap score willen weten. Er was ooit eens een landwind.
Het model is zeer aantrekkelijk. Het is echter niet te vatten dat een bijtelling onder de 100 euro uitkomt, maar dat een particulier dik 400 euro moet gaan betalen voor de privetlease. Lang leve de stimulans van pappa staat
fantastisch dat MG (Morris garages) weer terug is op de Nederlandse markt. in mijn museum is hij al geruime tijd in het klein te zien. Ook meer andere Chinese MG modellen staan in mijn museum.
Ook staat in mijn museum een miniatuur van de MG E-Motion een prachtige elektrische sportcoupe ik hoop dat die ook naar Europa komt (helaas kan ik er hier geen foto van kwijt) Ik wens MG en de firma van Mossel heel veel succes voor de toekomst.