Duitsers onduidelijk over milieuwinst elektrische auto
Kritiek
Het onderzoek, dat door het Duitse onderzoekscentrum Öko-Institut is verricht, kreeg na publicatie kritiek. De onderzoekers beweerden dat een elektrische auto niet beter maar juist slechter zou zijn voor het klimaat dan een benzineauto. Inmiddels heeft de instantie afstand genomen van het rapport, aldus persbureau DPA. Öko-Institut stelt nu in zijn verklaring dat elektrische mobiliteit op de langere termijn nodig is om het klimaat te beschermen. Een belangrijke factor voor de klimaatvriendelijkheid van elektrische auto’s is echter de wijze waarop de stroom wordt opgewekt, aldus het instituut.
Zes miljoen in 2030
De Duitse automobilistenvereniging ADAC is niet verrast door de rectificatie van het Öko-Institut en is het eens met de stelling dat elektrische auto’s vooral zinvol zijn als ze groene stroom gebruiken. Een expert van de vereniging benadrukt tevens dat elektrische auto’s zelfs nu al met de huidige mix in de opwekking van elektriciteit de 35 tot 70 procent minder CO2 uitstoten dan auto’s met een benzinemotor. De Duitse overheid mikt op een miljoen elektrische auto’s in 2020, maar dat aantal wordt volgens het Öko-Institut pas in 2022 gehaald. In 2030 zou het wagenpark in Duitsland uit zes miljoen elektrische auto’s moeten bestaan.
Nog geen reacties