Draadloos opladen toekomst voor elektrische auto-industrie?
Advertorial – Het aantal laadpalen in Nederland neemt toe, net als dat er steeds meer elektrische auto’s op de weg zijn te vinden. Maar de verhouding laadpalen en elektrische auto’s is echter niet gelijk. Er zijn een stuk minder laadpalen dan elektrische auto’s in ons land en het volledig opladen van een accu neemt enige tijd in beslag. De kans dat een laadpaal bezet is, terwijl uw auto stroom nodig heeft is daarom niet ondenkbaar. Hoe kan het opladen van de elektrische auto makkelijker en sneller worden gemaakt? Biedt de techniek van het draadloos opladen uitkomst?
Opladen
Elektrische auto’s kunnen via een laadpaal of het lichtnet worden opgeladen. Nadeel is dat het volledig opladen dan enkele uren duurt. Snelladers kunnen een accu binnen een half uur voor 80 procent volladen. Een verbetering, maar deze palen zijn schaars en niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor het laden aan een snellader. Dit heeft te maken met het type accu en het soort batterijmanagementsysteem dat in de auto zit.
Om het elektrisch rijden te verbeteren blijft deze industrie zich doorontwikkelen. Zowel de auto’s als de manier van het opladen. Per slot van rekening zijn elektrische auto’s beter voor het milieu en stroom is goedkoper dan benzine, diesel of LPG. Betere accu’s en oplaadmogelijkheden moeten er toe leiden dat er steeds langere afstanden volledig elektrisch afgelegd kunnen worden.
Draadloze ontwikkelingen
Verschillende bedrijven doen al een aantal jaar onderzoek naar het draadloos opladen van elektrische auto’s. Het Amerikaanse technologiebedrijf Qualcomm werkt aan een methode waarmee via elektromagnetische velden stroom wordt overgebracht naar de auto. Het veld begint met laden als de elektrische auto op de laadplek geparkeerd is. Qualcomm is eerder dit jaar een samenwerking aangegaan met Mercedes-Benz om deze technologie verder te ontwikkelen. Een snellere oplaadtechniek moet hiermee mogelijk worden gemaakt. In Formule E-auto’s is het draadloos opladen inmiddels doorgevoerd. Wanneer de consumentenmarkt hier gebruik van kan maken is nog even de vraag.
Naast draadloos opladen op parkeerplaatsen wordt er ook gewerkt aan technieken waarmee elektrische auto’s tijdens het rijden kunnen opladen. In het wegdek worden elektromagnetische velden aangebracht die elektrische auto’s onderweg van stroom kunnen voorzien. Via deze techniek kunnen auto’s straks veel langere afstanden volledig elektrisch rijden. Een doorbraak en wellicht een boost voor de toekomst van het elektrisch rijden.
Bron: UnitedConsumers
Nog geen reacties