Dit moet je weten over de Ford Mustang Mach-E (2020)
Met mega-touchscreen in interieur!
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Marketing natuurlijk, om een SUV de naam Mustang mee te geven. Wat je er ook van mag vinden: de nieuwe Ford Mustang Mach-E maakt indruk. Niet alleen met zijn looks, maar vooral met zijn rapportcijfers.
Eind 2020
Ford introduceert de Mustang Mach-E eind 2020. De elektrische SUV komt in twee smaken: een ‘standaard’ versie met een lithium-ion accu met een capaciteit van 75,7 kWh of een ‘extended range’ versie met 98,8 kWh. Er is keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.
600 kilometer
Met de batterij van 98,8 kWh is een rijbereik tot 600 kilometer mogelijk volgens WLTP, in combinatie met achterwielaandrijving. De standaard accu bestaat uit 288 lithium-ion cellen en bij de extended range zijn dat er 376.
Maximaal 465 pk
De versie met eAWD-vierwielaandrijving en extended range accu levert een systeemvermogen van 337 pk (248 kW). De GT-variant heeft een systeemoutput van 465 pk (342 kW) met 830 Nm aan koppel. Deze versie sprint bovendien in minder dan vijf seconden naar 100 km/u. Overigens zijn alle cijfers die we noemen nog voorlopig. Definitieve cijfers moet Ford nog vrijgeven.
Drie rijmodi
Wel staat vast dat de Ford Mustang Mach-E drie rijmodi heeft: Whisper, Engage en Unbridled. Elke modus heeft eigen instellingen voor de stuurreactie, interieurverlichting, speciale EV-geluiden en dynamische animaties in het instrumentarium.
Ford Mustang Mach-E (2020), dit moet je weten – AutoRAI TV
15,5-inch touchscreen!
Het interieur van de vijfpersoons Mustang Mach-E is heel anders dan we van Ford gewend zijn. Kijk alleen al naar het verticaal geplaatste 15,5-inch touchscreen. Dit systeem wordt over-the-air van updates voorzien. Aan ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is natuurlijk gedacht, net als spraakbediening.
Phone as a Key’-technologie
Het ontgrendelen en activeren van de auto gaat met ‘Phone as a Key’-technologie. Hoe dat werkt? Simpel! Met behulp van Bluetooth kan de auto de smartphone van de bestuurder traceren als die de auto nadert. Ontgrendelen en starten kan dan zonder de telefoon tevoorschijn te halen. Als back-up, bijvoorbeeld bij een lege smartphone, is het ook mogelijk om de auto te ontgrendelen door een code in een keypad op de B-stijl in te toetsen. Door het invoeren van een andere code op het centrale scherm is de Mustang Mach-E vervolgens te starten.
Drievoudige achterlichtunits
Wat zijn dan die Mustang-designtrekjes? Kijk bijvoorbeeld naar de lange motorkap, de geprononceerde ‘heupen’ aan de achterzijde, de agressief vormgegeven koplampen en de drievoudige achterlichtunits. Allemaal heel erg Mustang. De bagageruimte komt uit op 402 liter, maar met neergeklapte achterbank wordt dat 1.420 liter.
Ook bagageruimte vóór
Onder de motorkap zit overigens een extra bergruimte met een inhoud van 100 liter en een afvoer voor overtollig water en vuil. Het is volgens Ford een ideale plek voor het opbergen van natte kleding en bemodderde schoenen.
Accu watergekoeld
De accu is heel vanzelfsprekend verwerkt in de vloer tussen de voor- en achteras. Goed voor een laag zwaartepunt en veel interieurruimte. De behuizing van de batterij is watergekoeld. De koeling zorgt volgens Ford voor een optimale temperatuur in alle weersomstandigheden en verbetert de oplaadtijd.
Mustang Mach-E opladen
Daarover gesproken: uit onderzoek van Ford blijkt dat gebruikers van elektrische auto’s 80 procent van de tijd thuis laden. Ford levert daarvoor een Ford Connected Wallbox, waarmee opladen tot vijf keer sneller gaat dan met een regulier stopcontact. Bij de versie met extended range en vierwielaandrijving laadt de Wallbox per uur 51 kilometer rijbereik. De Ford Home Charge Cable, die bij de auto wordt geleverd, maakt het mogelijk om per uur 35 kilometer rijbereik te laden met een regulier stopcontact. Snelladen kan tot 150 kW.
Richtprijs
Ter introductie van de 4,71 meter lange en 1,60 meter hoge Mustang Mach-E komt Ford met een speciale First Edition. Die heeft de exclusieve kleur Grabber Blue Metallic, de extended range accu, vierwielaandrijving, een panoramadak over de volle lengte, contrasterend stikwerk in de bekleding en instaplijsten met het opschrift ‘First Edition’. Prijzen van de Ford Mustang Mach-E zijn nog niet bekend. Wel noemt Ford een richtprijs: ongeveer 48.000 euro voor de instapversie. Dat is heel scherp, zeker gezien de grootte van de accu.
Very interesting information!Perfect just what I
was looking for!Raise range
Bedankt voor het artikel. Maar volgens mij is de kofferbakruimte geen 402 maar 502 liter.