Dit is de naam van de elektrische Volkswagen Transporter
Komt in tweede kwartaal 2020 op de markt
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volkswagen introduceert in het tweede kwartaal van 2020 een volledig elektrische versie van de Transporter. Kai Brinkmann – Product Marketing T-Series – verklapt in een interview met AutoRAI.nl, welke naam deze elektrische Transporter gaat krijgen.
ABT e-Line
“De elektrische variant van de Transporter 6.1 gaat Volkswagen e-ABT Transporter heten en krijgt een 37,4 kWh accupakket en een 82 kW (112 pk) sterke elektromotor”, stelt Brinkmann in gesprek met AutoRAI.nl. De bus is in samenwerking met ABT e-Line ontwikkeld, een dochteronderneming van het bedrijf ABT Sportsline dat zich richt op elektrische mobiliteit.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Transporter 6.1 (2019)
Accupakket
Over de actieradius doet Volkswagen nog geen uitspraken, behalve dat die tussen de 200 en 400 kilometer ligt. Naar schatting peutert Volkswagen ongeveer 208 kilometer range (NEDC) uit het 37,4 kWh accupakket. Mogelijk volgt er in de toekomst nog een groter accupakket (74,6 kWh) met 400 kilometer range (NEDC). Over de oplaadtijden is ook nog niets bekend. Een prototype van ABT e-Line met 37,4 kWh accupakket kon bij een snellaadstation (40 kW) in 49 minuten voor 80 procent worden opgeladen (voor 74,6 kWh is dat 98 minuten). Het accupakket wordt in ieder geval in de bodem verwerkt. Onder meer op de plaats waar normaal de brandstoftank ligt, plaatst Volkswagen een accupakket.
“De elektrische variant van de Transporter 6.1 krijgt de naam Volkswagen e-ABT Transporter.”
Hybride?
Het is de verwachting dat de elektrische Transporter maar een klein deel van de verkoop voor zijn rekening neemt. De dieselmotoren worden het meest verkocht. “Benzinemotoren zijn in de Transporter 6.1 niet meer leverbaar. Het marktaandeel van die motoren is zo klein, dat we benzinemotoren hebben geschrapt. Het is te kostbaar om die nog te ontwikkelen”, zegt Brinkmann. Hij gelooft dat dieselmotoren nog lange tijd mee kunnen. “Voor lange afstanden is een TDI een perfecte oplossing. Dus daar zetten we vol op in. Als aanvulling komen we dus ook met een elektrische versie”, aldus Brinkmann. Hybrides zitten er bij deze T6 generatie nog niet in. Wel bij de volgende generatie Transporter, de T7. Die komt over een jaar of drie of vier op de markt.
Nog geen reacties