Dit betaal je voor de Polestar 1
Volgend jaar al Polestar 2 (sedan), gevolgd door Polestar 3 (SUV)
Polestar heeft de plug-inhybride sportcoupé Polestar 1 voor het eerst getoond op een grote Chinese autoshow, de Auto China 2018 in Beijing. Daarbij maakte Polestar direct de prijs bekend.
600 pk
In de wandelgangen werd gesproken over een prijskaartje van 150.000 tot 160.000 euro. Dat blijkt te kloppen, want Polestar vraagt in Europa op z’n minst 155.000 euro voor de 600 pk en 1.000 Nm sterke Polestar 1 met een elektrische range van 150 kilometer dankzij een accupakket van 34 kWh.
7.000 geïnteresseerden
Polestar opende in maart 2018 de orderboeken. Sindsdien hebben meer dan 7.000 mensen uit 18 landen interesse getoond in het bezitten van een Polestar 1. Aan geïnteresseerden is gevraagd om een aanbetaling te doen om een productieplaats te reserveren. Het is onduidelijk hoeveel mensen dat tot nu toe hebben gedaan. Het wordt ook mogelijk om een abonnement te nemen op de Polestar 1. Prijzen daarvan maakt het merk later bekend.
Vertrouwen voor de toekomst
Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer at Polestar is in ieder geval positief over de orderintake. “De reacties van onze eerste klanten zijn heel positief. Dit geeft ons vertrouwen dat ons merk een mooie toekomst heeft. In 2019 presenteren we al ons tweede model, de Polestar 2. Dit wordt een compacte volledig elektrische auto. De Polestar 3, een elektrische SUV, volgt later.”
Polestar 2 concurrent van Model 3
Ingenlath benadrukt dat de Polestar 2 een directe tegenhanger wordt van de Model 3. “Om die reden hebben mensen ook een indruk van het formaat en de prijs. De prijs begint bij ongeveer 40.000 euro”, stelt hij. “We zeggen niet dat het een Tesla-killer wordt. We zijn hier om intensief te concurreren met Tesla in de markt.” De strategie van Polestar is heel simpel. Alles na de Polestar 1 wordt volledig elektrisch. De Polestar 1 blijft de enige plug-inhybride aan de Polestar-stamboom.
Polestar Production Centre in Chengdu
Polestar produceert auto’s straks in Chengdu, China, waar Polestar een heus Polestar Production Centre aan het bouwen is. De bouw vordert snel. De faciliteit heeft zelfs al een dakconstructie. Eind 2018 kunnen de eerste robots al worden geplaatst en kan Polestar starten met testwerkzaamheden. De marktintroductie van de Polestar 1 vindt in 2019 plaats. De auto komt ook naar Nederland. Polestar is onderdeel van Volvo en Geely.
De aandrijflijn van de Polestar 1
Polestar installeert in de Polestar 1 een viercilinder benzinemotor met supercharger en turbo. De mechanisch aangedreven supercharger zorgt samen met de turbo voor extra koppel bij lagere toerentallen tot 3.500 toeren per minuut. De turbo neemt het daarna helemaal over en zorgt voor extra vermogen en koppel tot aan de spreekwoordelijke red line. Twee elektromotoren drijven de achterwielen aan. Elke elektromotor levert 109 pk (80 kW). Gecombineerd levert dat 218 pk (160 kW) en 480 Nm koppel op. Polestar installeert verder nog een Integrated Starter Generator (ISG) die 46 pk (34 kW) en 150 Nm koppel toevoegt. Het resultaat is 600 pk en 1.000 Nm.
Drie batterijpakketten
De Polestar 1 heeft drie batterijpakketten: één in de middentunnel en twee achterin, samen goed voor 34 kWh. Dankzij deze T-positionering van de batterijen ontstaat een gewichtsverdeling van 48 procent vóór en 52 procent achter.
Nog geen reacties