Deze landen willen diesel- en benzine-auto’s uitfaseren
Overzicht van diverse landen
Het eind van auto’s met een diesel- of benzinemotor lijkt in zicht nu diverse landen plannen hebben aangekondigd om de verkoop van deze auto’s uit te faseren. Maar welke landen hebben plannen? En wanneer moet de verkoopstop van nieuwe diesel- en benzinemodellen in gaan?
Doelstellingen Nederland
De doelstellingen verschillen per land. Als het aan de nieuwe Nederlandse regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht. Voor het realiseren van dit doel zijn maatregelen nodig. Fiscale stimulans bijvoorbeeld op deze elektrische auto’s. Niet iedereen heeft namelijk de centen om een elektrische auto te kopen.
Dik 10 miljoen voertuigen
Het duurt dus veel langer tot het gehele Nederlandse wagenpark – dik 8 miljoen personenauto’s en dik 2,1 miljoen bedrijfsvoertuigen – elektrisch is. Daarnaast gaat een auto gemiddeld 18 jaar mee, liefhebbersauto’s uitgezonderd. Rond 2050 rijden er dus nog altijd auto’s met een brandstofmotor rond. Worden die dan extra hard gestraft? Het zijn vragen waarop niemand antwoord heeft, de overheid incluis.
Aanpak essentieel
Gaat de elektrische auto de wereld dan redden? Dat ligt aan de aanpak. Het lokale klimaat zal er beter van worden, maar het is van groot belang dat de stroom bij de bron ‘groen’ wordt opgewekt. Daarnaast mag ook de productie van elektrische auto’s niet vergeten worden. De productie van batterijen is namelijk allesbehalve milieuvriendelijk. We schakelen langzaam over van aardolie naar kobalt, grafiet, lithium en mangaan. Dat zijn voor een groot deel de ‘fossiele basisbrandstoffen’ van de toekomst. Ooit raken die ook op.
Wereldwijd afstemmen
Leuk al die plannen in Europa, maar als de rest van de wereld niet meedoet, schieten we er nog nauwelijks iets mee op. Wat er nu gebeurt is dat er oudere auto’s – vaak met een dieselmotor – op de boot gaan naar Afrika waar ze nog een lang en gelukkig leven krijgen. Leuk voor de lokale bevolking aldaar, maar je verplaatst daarmee het emissieprobleem. Bovendien krijgen we die vieze emissies in Europa gewoon weer cadeau bij een sterke aanhoudende zuiderwind. Er moet daarom een wereldwijd plan komen om het in één keer goed te doen in de hele wereld. Iedereen voor zich haalt niets uit.
Welke landen hebben er plannen? Dat lees je hieronder:
Noorwegen: 2025
Nederland: 2030
Oostenrijk: 2030
India: 2030
Slovenië: 2030
Schotland: 2032
Frankrijk: 2040
Verenigd Koninkrijk: 2040
Bron: Transport & Environment (T&E)
Nog geen reacties