CHAdeMO oplaadstekker niet in plannen Europa
Het Japanse CHAdeMO is teleurgesteld in de Europese Commissie. Onlangs presenteerde de EU het ‘Clean Power for Transport Package’ en daarin komt de CHAdeMO standaard voor snelladen niet voor. De EU lijkt de keuze aan de markt over te laten.
Opladen
Onder meer de Japanse merken Nissan, Toyota and Mitsubishi ondersteunen de CHAdeMO standaard voor snelladen. Er is overigens een verschil tussen de snelladen en opladen bij openbare oplaadpunten. De openbare punten zijn krachtstroomaansluitingen (400V en 16A) en leveren doorgaans tot 11 kW. Veel elektrische auto’s hebben een omvormer, die bepaalt hoe snel er geladen kan worden. De huidige Nissan Leaf heeft een omvormer tot 3,6 kW en kan in 8 uur opladen. De nieuwe Renault ZOE maakt gebruik van een nieuwe omvormer en kan snel opladen tot wel 22 kW.
Snelladen
Bij snelladen wordt de energie met een hoger voltage en een hogere spanning (ampère) in de accu gebracht. Snelladen met de ChaDeMo-stekker gebeurt met gelijkstroom, maximaal 500V en 125A. Een EV met een accu van 24 kW kan zo in 20 tot 30 minuten opladen tot 80 procent batterijcapaciteit. In Europa zijn inmiddels meer dan 600 van dit soort snelladers geplaatst, al 200.000 elektrische auto’s kunnen met het systeem overweg.
SAE vs CHAdeMO
Europese en Amerikaanse automakers als Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen, werken met een andere standaard voor opladen: SAE. Dit systeem heeft een dubbele aansluiting, één voor wissel- en één voor gelijkstroom. De aansluiting is dus voor meerdere manieren van opladen geschikt. De EU weigert vooralsnog te kiezen voor een Europese standaard en laat de keuze over aan de markt. Volgens CHAdeMO is dit geen goed idee.
Verzoek
De Japanners verzoeken de Europese Commissie in een verklaring om alsnog te kiezen voor een gecombineerd oplaadsysteem met CHAdeMO en CCS (combined charging system). Met deze standaard voor opladen én snelladen kan het merendeel van de elektrische auto’s overweg en bovendien zou de keuze volgens CHAdeMO het minste geld kosten. Er is inmiddels al flink geïnvesteerd in de techniek, het zou volgens de Japanners zonde zijn als dat allemaal voor niets is. Zo werken Nissan en The New Motion samen aan een CHAdeMO snellaadnetwerk door heel Europa.
Nog geen reacties