Car2go van start met 300 elektrische deelauto’s in Amsterdam
car2go on demand
In tegenstelling tot traditionele deelautoprogramma’s zijn de smarts van car2go ‘on demand’ beschikbaar, er is geen sprake van een abonnement. Gebruikers kunnen de auto zo lang gebruiken als zij wensen, zonder deze op een specifieke locatie of tijdstip terug te moeten brengen. Betalen doe je uitsluitend voor wat je gebruikt, zonder minimumbedrag. Rijdend tikt de Smart 29 eurocent af, bij stilstand 9 eurocent, met een maximum van 12,90 per uur en 39 euro per dag.
Milieueisen
Het verbeteren van de luchtkwaliteit is volgens wethouder Wiebes van de Gemeente Amsterdam essentieel voor de stad. Niet alleen vanwege het feit dat Amsterdammers gemiddeld twee jaar eerder dood gaan dan de gemiddelde Nederlander, Wiebes wijst ook op de strenge milieueisen: “Als we de luchtkwaliteit niet snel verbeteren, zullen we de opgestelde milieueisen niet gaan halen. Grote bouwprojecten zoals die op de Zuid-as en de Noord-Zuidlijn, lopen dan forse vertraging op. Dit kunnen wij onszelf niet veroorloven. Elektrische auto’s zijn voor ons essentieel om de doelstellingen te behalen. Ook zakelijke veelrijders, zoals koeriers en bezorgers willen we stimuleren om vooral elektrisch te gaan rijden!”
Elektrisch Amsterdam
Oprichter van car2go Robert Henrich geeft aan dat er in Amsterdam ruimte is voor maximaal 750 elektrische deelauto’s. Zijn uitbreidingsplannen voor car2go zijn ambitieus: “Op zeer korte termijn willen we uitbreiden naar 50 steden wereldwijd. car2go is vooral geschikt voor steden tussen de 500.000 en 1.000.000 inwoners. Bovendien is een goede infrastructuur essentieel. Gebruikers moeten voertuigen eenvoudig kunnen parkeren en opladen. In Amsterdam zijn er momenteel 250 oplaadpunten, in 2012 zijn dit er al 1.000. Een teken dat Amsterdam gelooft in elektrisch rijden. “
Incentive
Om ervoor te zorgen dat er geen auto’s met een lege accu komen te staan, heeft Henrich een mooie ‘incentive’ bedacht. Elke gebruiker die oplaadt beloont car2go met een tien of twintig gratis rij-minuten. Volgens Henrich is het sparen van gratis minuten in andere steden een grote hype onder studenten.
Witkar
Car2go is niet het eerste project met elektrische auto’s. In 1974 startte Amsterdammer Luud Schimmelpennink een vergelijkbaar project met een tweepersoons driewielig elektrisch motorvoertuig, de ‘witkar. Dat project faalde destijds, mede door een te ingewikkeld vergunningenbeleid. Car2go en Amsterdam Elektrisch lijken het nu beter aan te pakken. Registreren is vanaf nu mogelijk via car2go.com of in de car2go-shop aan de Oude Spiegelstraat 6a in Amsterdam.
Nog geen reacties