Britse elektrisch rijden proeftuin presenteert resultaten
Actieradius
In het Cabled project rijden zo’n 110 elektrische auto’s waaronder elektrische-versie van de Citroën C1. Opvallend is dat de meeste bestuurders tevreden zijn over de actieradius van de elektrische auto’s. De meeste bestuurders verbruiken in een dag zo’n 60 procent van de beschikbare accucapaciteit. Slechts twee procent van de bestuurders moet een keer per dag extra stroom laden. Ook opvallend is dat de meeste bestuurders de auto aan het stroomnet koppelen als die zo’n 81 procent tot 87 procent van zijn actieradius over heeft. Eens in de twee a drie dagen krijgen de auto’s een volledige laadbeurt. Overigens laden de Britse elektro-autorijders hun auto’s gemiddeld zo’n twee á drie uur op en ‘tanken’ dan zo’n 6 kWh stroom.
Opladen
Tussen 7 uur en 9 uur ’s ochtends en 6 uur en 7 uur ’s avonds zijn de meeste laadsessies geregistreerd. Een andere populaire oplaadtijd is na 11 uur ’s avonds omdat de Cabled-bestuurders dan profiteren van een gereduceerd stroomtarief. Als klap op de vuurpijl onthullen de resultaten dat de publieke oplaadpunten in het begin van het testtraject meer gebruikt werden dan nu het geval is. De bestuurders geven aan zelfverzekerder te zijn over de afstand die ze met de elektro-auto’s kunnen rijden en laden alleen nog thuis of op het werk op.
Nog geen reacties