Bosch en TNO: 'Nederlanders niet klaar voor elektrische auto'
Te duur
In samenwerking met TNO ondervroeg Bosch vorig jaar november duizend Nederlanders en Belgen over de elektrische auto. Hoewel driekwart aangeeft dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft, ziet men ook struikelblokken. Grootste struikelblok is de prijs. De overgrote meerderheid (82,6 procent) is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een met een traditionele verbrandingsmotor. 61,6 procent van de bevraagde Nederlanders gaat ervan uit dat een elektrische auto ongeveer 20.000 euro kost en een kwart denkt dat een elektrische auto 30.000 euro meer kost. 89,3 procent zegt niet bereid te zijn deze meerkosten te betalen. Contrasterend is dat bijna een op de vijf respondenten denkt dat een elektrische auto evenveel kost of zelfs goedkoper is dan een traditionele auto.
Benzine meest populair
Vanwege de aankoopprijs en het gemiddelde aantal jaarlijkse kilometers kiest een ruime meerderheid van de Nederlanders (67,6 procent) voor een benzineversie als volgende auto. Van de respondenten overweegt 7,6 procent een hybride te kiezen als volgende auto. Potentiële kopers noemen het milieu als belangrijkste redenen (78,5 procent). Premies, subsidies en kortingen zijn voor 47,6 procent van de respondenten een motivatie om elektrisch te rijden. 94,8 procent van de respondenten rekent erop dat verbrandingsmotoren zuiniger en milieuvriendelijker worden en 68,9 procent is bereid meer te betalen voor zo’n zuinigere diesel- of benzineauto, indien de totale gebruikskosten door de verbeterde brandstofefficiëntie afnemen.
Prijs belangrijker dan bereik
“Het valt op dat de grootste rem op de introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet het rijbereik”, aldus TNO-consultant Hans Driever. 48,7 procent van de Nederlandse respondenten vindt het huidige bereik (tot tweehonderd kilometer) geen bezwaar. Van degenen die de range wel onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat ze minstens vijfhonderd kilometer moet zijn. Tevens toont het onderzoek aan dat alternatieve businessmodellen rondom de elektrische auto, zoals het leasen van de batterij, nog niet bekend is bij de respondenten.
Nog geen reacties