BMW i3: eerste elektrische BMW
LifeDrive
BMW i staat voor een nieuwe visie op duurzame mobiliteit. Naast de elektrisch aangedreven i3 presenteert BMW ook een plug-in hybride sportauto, de i8. Deze is ook in Frankfurt te bewonderen, maar komt pas in 2014 op de markt. Voor beide modellen heeft BMW een nieuwe bouwwijze gehanteerd, de zogenoemde LifeDrive architectuur. Traditionele carrosserieconstructies zijn volledig losgelaten en de ingenieurs hebben rekening gehouden met de technische eisen van een elektrische aandrijflijn. BMW heeft compacte en lichtere carrosserieën geconstrueerd om het gewicht van het accupakket te compenseren. Het leeggewicht van de i3 komt zodoende op 1.250 kilogram.
Elektromotor
De i3 is voorzien van een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor die een maximumkoppel procueert van 250 Nm. De motor is 40 procent kleiner dan het exemplaar in de Mini E, die ook beschikt over 125 kW (170 pk). In minder dan acht seconden sprint de i3 naar 100 km/h, de topsnelheid is 150 km/h. Via een traditioneel huisstopcontact kan de i3 in zes uur volledig opladen. Via een snellader is het accupakket van de auto binnen een uur voor 80 procent vol.
Range-extender
De prijs van de i3 is nog niet bekend, maar het is zeer waarschijnlijk dat deze boven 40.000 euro uitkomt. BMW ontwikkelt in de toekomst nog een range-extender om langere afstanden met de auto te kunnen rijden. BMW ziet Nederland als een belangrijke proeftuin voor de i3. Om de uitrol van elektrische auto’s in Nederland te faciliteren neemt BMW ING Car Lease over, één van de grootste autoleasebedrijven in ons land.
Nog geen reacties