Bijtelling: 4 procent VS 8 procent, hoeveel ga je meer betalen?
Rekenvoorbeelden Tesla Model 3 en MG ZS EV op een rij
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De bijtelling gaat per 1 januari 2020 op de schop. Voor emissievrije (op papier dan) auto’s – denk aan batterij-elektrische auto’s – stijgt de bijtelling bijvoorbeeld van 4 naar 8 procent. Betekent dat een groot kostenverschil? We zetten het op een rij met een paar rekenvoorbeelden van de populaire Tesla Model 3 en MG ZS EV.
Bijtelling 2019
Eerst nog even de bijtellingspercentages van 2019 en die van 2020 op een rij. Voor waterstofauto’s geldt in 2019 een percentage van 4 procent bijtelling, ongeacht de cataloguswaarde. Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2019 alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde met 4 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 60.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 50.000 met 4 procent en 50.001 tot 60.000 euro met 22 procent.
LEES OOK: Bijtelling 2020-2025
Bijtelling percentages 2019
Waterstof: 4% bijtelling
CO2 0 gram: 4% bijtelling (tot 50.000 euro)
CO2 meer dan 0 gram: 22% bijtelling
“4 procent bijtelling of 8 procent bijtelling, hoe erg ga je dat voelen in je portemonnee?”
Bijtelling 2020
In 2020 stijgt het bijtellingspercentage van emissievrije auto’s naar 8 procent. Voor waterstofauto’s is de cataloguswaarde niet van belang. Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2020 alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde met 8 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 75.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 45.000 met 8 procent en 45.001 tot 75.000 euro met 22 procent.
LEES OOK: CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren”
Bijtelling percentages 2020
Waterstof: 8% bijtelling
CO2 0 gram: 8% bijtelling (tot 45.000 euro)
CO2 meer dan 0 gram: 22% bijtelling
Hoeveel ga je dan meer betalen?
Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Komt je BEV dus vóór 1 januari 2020 op kenteken, dan profiteer je van 4 procent. Bij registratie vanaf 1 januari 2020 of later is dat 8 procent voor de komende vijf jaar. Praten we hier over een groot prijsverschil?
Hoogte bijtelling voor iedereen anders
Allereerst is het belangrijk om te weten dat iedereen een ander bedrag voor bijtelling betaalt. De hoogte van de bijtelling is namelijk afhankelijk van de waarde van je auto en van je inkomen en de belastingschaal. We gaan in onderstaande rekenvoorbeelden even uit van 37,35 procent loonbelasting.
Rekenvoorbeeld Tesla Model 3
Als rekenvoorbeeld pakken we eerst even de Tesla Model 3, de bestverkochte BEV van Nederland. Nog nooit registreerde Tesla in Nederland zoveel auto’s als in 2019, omdat veel mensen willen profiteren van 4 procent bijtelling. Maar wat als je een Tesla Model 3 nu pas na 31 december 2019 op kenteken krijgt en je 8 procent moet bijtellen? Ga je dat heel erg voelen in de portemonnee?
Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 Standard Range Plus – 4 procent bijtelling
Fiscale prijs: 48.980 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 4 procent
Rekensom:
48.980 x 0,04 = 1.959,20 euro
1.959,20 x 0,3735 = 731,76 euro
Bijtelling per maand: 60,98 euro netto maandelijkse bijtelling
Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 – 8 procent bijtelling
Fiscale prijs: 48.980 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 8 procent en 22 procent
Rekensom:
45.000 x 0,08 = 3.600 euro
3.980 x 0,22 = 875,60 euro
4.475,60 x 0,3735 = 1671,63 euro
Bijtelling per maand: 139,30 euro netto maandelijkse bijtelling
MG ZS EV
En hoe zit het dan met de eveneens populaire MG ZS EV? Dit is een van de voordelige batterij-elektrische auto’s die je in 2019 kunt kopen. Blijft deze elektrische SUV ook in 2020 aantrekkelijk?
Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 4 procent bijtelling
Fiscale prijs: 30.985 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 4 procent
Rekensom:
30.985 x 0,04 = 1.239,40 euro
1.239,40 x 0,3735 = 462,92 euro
Bijtelling per maand: 38,57 euro netto maandelijkse bijtelling
Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 8 procent bijtelling
Fiscale prijs: 30.985 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 8 procent
Rekensom:
30.985 x 0,08 = 2.478,80 euro
2.478,80 x 0,3735 = 925,83 euro
Bijtelling per maand: 77,15 euro netto maandelijkse bijtelling
Ach alles is relatief. De grapers van Den Haag komen in aktie als ergens te veel van zijn of komen. Of het milieu wordt erbij geroepen om te rechtvaardigen om ons als citroenen uit te knijpen. Kijk eens naar alle protesten op het Malieveld. Bijna alle groepen zijn al geweest. En helpt het…..neen . Ze praten daar, drinken nog een glas, doen een plas. …en alles blijft zoals het was.
Lijkt niet veel uit te maken, maar neem eens als voorbeeld de hoogste belastingschaal. Als je met 52% rekent gaat je bijtelling op basis van een auto van 50000 euro van 87 euro naar 203 euro. Dat is toch wel een verschil.