Batterij van elektrische auto als buffer
NewMotion en Mitsubishi vinden elkaar in pilotproject
Elektrische auto’s die stroom uit het net halen en ook teruggeven. Dat is V2G (Vehicle to Grid). Is er commerciële potentie? NewMotion en Mitsubishi verwachten van wel. Die kondigen een pilot aan met deze technologie.
Mitsubishi Outlander PHEV als energiebuffer
NewMotion, gevestigd in Amsterdam, behoort tot de grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten in Europa. Het bedrijf werkt nu in de pilot samen met Mitsubishi en netbeheerder TenneT, waarbij V2G-opladers van Enel en netwerkdiensten en technologie van Nuvve worden gebruikt. Voor de pilot wordt de plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV ingezet.
NewMotion CEO Sytse Zuidema: “Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, maar die zijn nog te afhankelijk van het weer. Met V2G-technologie maken we van geparkeerde elektrische voertuigen – thuis en op het werk – energiebronnen en -buffers. Zij kunnen een overschot aan energie opslaan en op piekmomenten teruggeven aan het net. Dit zorgt voor meer stabiliteit en zekerheid.”
LEES OOK: Shell neemt NewMotion over
Vraag en aanbod naar stroom balanceren
Het batterijsysteem van de Mitsubishi Outlander PHEV is op dit moment al geschikt om te laden én ontladen. Zuidema: “Mitsubishi Motors Corporation is een echte koploper door V2G te omarmen en de technologie in de Outlander PHEV toe te passen. Samen met onze partners willen we laten zien dat V2G eenvoudig is te implementeren en een groot verschil kan maken voor zowel het elektriciteitsnet als de portemonnee van de elektrische rijder.”
In Arnhem rechtstreeks ‘groene’ stroom tappen
Elders in Nederland tekent zich meer V2G-potentie af. In Arnhem is de aftrap gedaan voor rechtstreeks laden bij een zonnepark of windmolen. Voor dit project, genaamd CleanMobilEnergy, heeft de gemeente subsidie aangevraagd. Die is goedgekeurd. Met het totale project is een bedrag van 7,4 miljoen euro gemoeid.
Een deel van het project wordt in Arnhem uitgevoerd, bij het nog te realiseren zonneveld op Koningspleij-Noord. Dat is een van de vier locaties. De opgewekte stroom wordt dan direct lokaal gebruikt voor het laden van elektrische auto’s en voor de energievoorziening van schepen die aan de kade van de Nieuwe Haven zijn afgemeerd. Een combinatie van opslag en slim energiemanagementsysteem zorgt ervoor dat dit op de meest efficiënte manier gebeurt.
Slim afstemmen
Momenteel leveren zonnevelden en windparken vooral stroom als de vraag laag is, op het midden van de dag. Terwijl de vraag naar elektriciteit juist ’s morgens en ’s avonds hoog is. Het doel van CleanMobilEnergy is ook om vraag en aanbod van duurzame stroom slim op elkaar af te stemmen, zoals dat kan met V2G-technologie.
Alle partners ontwikkelen samen een systeem om de energie te verdelen over opslag, laadvoorzieningen en het elektriciteitsnet, waarbij de stroom op een gunstig moment verhandeld wordt. Bovendien wordt onderzocht of het project in verschillende landen tot een economisch rendabel systeem kan leiden.
waar is de V2G laadpaal voor de mitsubishi outlander PHEV te koop en wat kost het
Welke EV is op dit moment geschikt voor V2G, en wat zijn de kosten van deze laadpaal.
Kan dit systeem van V2G ook toegepast worden op de I-Pace van Jaguar?