De Grote E-llusie
Actieradii, paarden, smeltende taarten en armageddon
AMSTERDAM – D’66, Groen Links en de PvdA zetten vol in op de elektrische auto voor onze toekomstige mobiliteit. Ik blijf me verbazen over de naïviteit waarmee dit reddingsvoertuig als een verloren zoon wordt omarmd.Groenwassers
Beseffen de groenwassers niet dat volledig elektrisch rijdende auto’s alleen maar ‘schoner’ is als je er stroom in stopt die met een kerncentrale is opgewekt? Of met windmolens of met zonne-energie, maar daarvan gaan we voorlopig of nooit genoeg hebben om iedereen de wielen te geven die hij of zij zo graag heeft. Als je de accu’s van een elektrische auto vult met energie die met kolencentrales is opgewekt, doen ze lekker mee met de productie van broeikasgas CO2, zo’n 80 tot 90 gram per kilometer zelfs. Ja, u ziet het goed, dat is bijna evenveel als de modernste zuinige diesels en benzinemotoren. Let wel, bijna evenveel, maar er komen nieuwe generaties motoren aan die de accukarren gaan overtreffen.
Bescheiden toekomst
In de auto-industrie – de vijand, in de ogen van de politiek – is men er intussen wel achter dat de elektrische auto een relatief bescheiden toekomst tegemoet gaat als stedelijk vervoermiddel. Maar omdat de wereld tegenwoordig helemaal hoteldebotel is van CO2, sommige fabrikanten zetten het zelfs als een racenummer zo groot op hun auto’s, ontwikkelt iedereen lekker mee en worden we wekelijks voor workshops over weer een nieuwe electroauto uitgenodigd. Groene auto’s zijn zo goed voor je corporate image, je doet gewoon mee als fabrikant, of je er nu in gelooft of niet.
Conventionele auto’s
De elektroauto kan inderdaad goede diensten bewijzen om vervuiling de stad uit te krijgen. Nee, hij laat hem niet verdwijnen, maar verplaatst het ongerief via de schoorstenen van kolencentrales naar een eindje verderop. De voertuigen voor lange en middellange ritten zullen in hoofdzaak ‘conventionele’ maar hoog ontwikkelde, zuinige auto’s blijven, aangevuld met armada’s van hybriden en elektrische auto’s met zogenaamde range extender, dus met een dieseltje of benzinemotor in de achterbak die als generator dienst doet, of eventueel met een brandstofcel als electriciteitsmaker.
Geen reddende engel
Mijn overtuiging: de elektrische auto gaat zich de komende jaren niet manifesteren als de reddende engel, maar als de grote E-llusie. De actieradii die worden opgegeven, worden door op groen PR beluste fabrikanten enorm geflatteerd, net zoals die van benzine en dieselauto’s. Daarvan weten we allemaal dat die zo laag en gunstig zijn, dat ze alleen realiteit zijn voor een pensionado die nimmer de airco aanzet, nooit vol gas geeft, altijd slierten auto’s achter zich aan heeft en meent dat boven de 120 km/h armageddon begint.
De hedendaagse verbruikscijfers, waarbij je ongehoorde hoeveelheden kilometers per liter beloofd worden en die in een laboratorium tot stand zijn gekomen, zijn gemiddeld 15 tot 30 procent te gunstig. Ga er daarbij vanuit dat de afwijking groter is naar mate het voertuig als heilzamer en zuinig wordt geprofileerd. Hoe groener het blazoen, hoe groter de leugen, dat is te dikwijls de werkelijkheid. Zo is het ook bij electroauto’s. Zodra je je iPod hebt ingeplugd, je lampjes hebt aangedaan en de ruitenwissers ingeschakeld, begint je actieradius in elkaar te zakken als een ijstaart in de zon. Elke keer als je de claxon beroert, zet je radius weer een paar flinke stappen achteruit. Omrijden vanwege een file? Daar denk je wel tien keer over na.Hoe kom ik thuis?
Niemand schijnt zich bij E-llusieauto’s te realiseren dat je ook terug moet. Als je actieradius 100 kilometer is, kun je maximaal 50 kilometer ver weg gaan, tenzij je altijd plekken bezoekt waar je uren kunt blijven hangen en je stekker net zo welkom is als je voortdurende aanwezigheid. Het plannen van je actieradius en de vraag ‘hoe kom ik thuis’ worden belangrijke elementen van je leven als je in de grote E-llusie trapt. Een paard vraagt waarschijnlijk minder zorg en planning.
Geweldig idee?
Een elektrische E-llusie auto is alleen houdbaar als je hem erbij hebt, naast een conventionele auto of hybride voor de grotere afstanden en voor onmiddellijk beschikbare mobiliteit. Een geweldig idee is dat, een extra auto erbij om de wereld te redden.
Nog geen reacties