Autotest – Volkswagen e-up!
Kleine elektrische auto overtuigt met comfort en grotere actieradius.
Door Wouter Vastenhout . Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Autoreus Volkswagen staat aan de vooravond van een groot elektriciteitsoffensief. Maar voordat de aangekondigde elektrische ID. modellen op de markt komen, moeten de e-Golf en e-up! de kar trekken. Die laatste is onlangs vernieuwd. Wij reden de kleine elektrische auto die niet de goedkoopste elektrische auto van nu is, maar veel scheelt het niet.
Heel volwassen
Volkswagen wil minimaal 23.475 euro voor zijn kleine elektrische auto, de Volkswagen e-up! Dat uitroepteken hoort trouwens bij de naam. Daarmee is de e-up! niet de goedkoopste elektrische auto, dat is de 2-zits Renault Twizy. Een geinig ding als je op een zonnig eiland woont – je zit nogal in de buitenlucht –, maar in Nederland stellen we toch prijs op meer comfort. En dat biedt de e-up! beslist.
Volkswagen heeft de e-up! gebaseerd op de Volkswagen up! Die kleinste Volkswagen rijdt heel volwassen en dat is met de e-up! niet anders. Zolang je niet achterom kijkt – en ziet dat het achterruitje zich redelijk vlak achter je bevindt – heb je het idee in een auto in een hogere klasse te rijden. De e-up! rijdt heel comfortabel en laat zich niet van de wijs brengen door slecht wegdek, drempels en rails in de weg. Op de snelweg rijd je zomaar 130 km/uur. En ook hier voelt de e-up! heel volwassen aan.
Inclusief smartphone-integratie
Terwijl we met de elektrische Volkswagen over het Spaanse asfalt zoeven – Volkswagen presenteert de e-up! in Valencia aan de Europese automedia -, kijken we een beetje om ons heen. We zien automatische airconditioning en toetsen van de elektrisch bedienbare ruiten. We voelen dat een rijstrook-assistent subtiel tegenstuurt zodra we onbedoeld over de wegmarkering rijden. En we hebben zich op een duidelijk afleesbaar instrumentarium. Smartphone-integratie behoort ook tot de uitrusting.
LEES OOK: We reden ook met de Volkswagen up! GTI
Nieuwe batterij
De Volkswagen e-up! heeft ook centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel. Tamelijk compleet dus. De gebruikelijke 1.0 benzinemotor ontbreekt. Die blijft overigens wel bestaan, zegt Volkswagen. Broertjes Seat Mii en Skoda Citigo zijn voortaan alleen puur elektrisch. De elektromotor die je in de e-up! ervoor terugkrijgt, heeft een vermogen van 61 kW/83 pk. De nieuwe batterij van 36,8 kWh ligt onder de wagenvloer.
Volkswagen e-up! rijdt voorbeeldig
De kleine elektrische auto van Volkswagen rijdt voorbeeldig. Kwestie van het rechterpedaal intrappen en de e-up! zoeft met één lange versnelling vooruit. Met het linkerpedaal rem je, maar als je wilt doet de elektrische Volkswagen dit zelf. Recuperatief remmen heet dit en je hoeft hiervoor alleen maar je voet van het linkerpedaal te halen. Dan win je bovendien energie terug zodat je langer achter elkaar elektrisch kan rijden. Accelereren doet de e-up! opvallend vlotjes en hij stuurt ook nog eens heel prettig, met gevoel en tamelijk direct. Al met al een heel prettig wagentje dat ook nog eens heel stil is.
Grotere actieradius
De actieradius van een elektrische auto laat steeds minder te wensen over. Dat geldt ook voor de Volkswagen e-up! De kleine elektrische auto moet op een acculading ongeveer 260 kilometer ver komen. Omdat een dergelijk compacte auto over het algemeen geen heel grote afstanden aflegt, is dat naar onze mening ruim voldoende. Het is in ieder geval veel meer dan voorheen toen de e-up! al na 160 kilometer aan de stekker moest. Met een snellader laad je de batterij in één uur op van 20 tot 80 procent, aldus Volkswagen. Dan kun je weer 200 kilometer vooruit. Thuis moet je meer geduld opbrengen, 12 tot 16 uur. Een middenweg is een wisselstroomlader van 7,2 kW (ongeveer vijf uur).
Volkswagen e-up! begin 2020 te koop
Als goedmakertje voor ‘dieselgate’ is de Volkswagen e-up! heel geslaagd. Het echte excuus komt medio 2020 op de markt in de vorm van de Volkswagen ID.3, de eerste volledig elektrische Volkswagen die als zodanig ontworpen is. De prijs van de e-up! is inclusief zes jaar onderhoud en apk. Begin 2020 is hij in Nederland te koop.
citaat uit de tekst: “Kwestie van het linkerpedaal intrappen en de e-up! zoeft met één lange versnelling vooruit. Met het rechterpedaal rem je, maar als je wilt doet de elektrische Volkswagen dit zelf”
Volgens mij gebeuren er gruwelijke ongelukken als je dit advies letterlijk opvolgt…..persoonlijk zou ik het RECHTERpedaal intrappen om vooruit te komen en het LINKERpedaal om te stoppen……
tja.