Autotest – Skoda Superb Combi iV (2020), efficiënte ruimteauto
Op pad met de allereerste plug-in hybride van Skoda
Door De Redactie . |
Een plug-in hybride stationwagen lijkt het beste van twee werelden te combineren. Eenerzijds heb je de bruikbaarheid van een ruimteauto, anderszijde de efficiëntie van een elektro- en benzinemotor. Als er één merk is dat ruime stationwagons maakt is het Skoda, dat nu zijn eerste plug-in hybride introduceert. Hoog tijd om deze efficiënte pakezel aan de tand te voelen.
60 kilometer elektrisch rijden
De plug-in hybride stationwagen is geen radicaal nieuw concept. Sterker nog, in 2014 en 2015 vierde het concept – mede dankzij gunstige bijtellingsregels – hoogtij. Modellen als de Mercedes-Benz C-Klasse, Volvo V60 en Volkswagen Passat GTE waren niet aan te slepen. Laatstgenoemde deelt zijn aandrijflijn met de Superb iV. Dat betekent een 1.4 TSI-benzinemotor met 156 pk (115 kW) die gekoppeld is aan een 115 pk (85 kW) sterke elektromotor.
Kleinere bagageruimte
Het gecombineerde vermogen bedraagt 218 pk en 400 Nm koppel en de Superb iV moet in staat zijn om 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. Aan een conventioneel laadpunt duurt het opladen ongeveer 3,5 uur. Het accupakket bevindt zich onder de laadvloer net voor de achteras, waardoor de bagageruimte met 150 liter slinkt naar 510 liter. Ook de benzinetank is een stuk kleiner, maar dankzij het batterijpakket moet de Superb iV nog steeds 850 kilometer op één accu rijden.
Rijden in Nederland
Op papier mooie specificaties, maar hoe vertalen die zich naar de praktijk? Normaliter introduceren autofabrikanten nieuwe modellen in warme landen zoals Spanje, Griekenland of Frankrijk, maar dit keer blijven we dicht bij huis. Op een regenachtige herfstdag halen wij de Superb in Amsterdam op. Het is koud, grijs en er staan diverse files. Perfecte, Nederlandse omstandigheden om een semi-elektrische auto aan de tand te voelen.
Weinig afwijkende details
Op het eerst oog zijn de verschillen tussen een iV en een reguliere Superb nauwelijks te zien. De kenner spot LED-matrix-koplampen, een nieuwe grille, opgefriste bumpers en uiteraard het iV-logootje op de achterzijde. Behalve dat logootje wijst niets op de krachtbron die in deze stationwagon dienstdoet. Behalve als het ‘laadklepje’ in de grille openstaat natuurlijk.
LEES OOK: Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019
Sportieve Superb iV
Wie denkt dat we hier met een saaie plug-in hybride van doen hebben, heeft het mis. Met zijn blauwe laklaag, hoogglanszwarte interieur en alcantara sportstoelen staat hier een zeer sportieve stationwagon. Eenmaal genesteld in de sportstoelen kijk je uit op het digitale instrumentenpaneel en het 9,2-inch touchscreen. Ook hier verraad weinig dat je met een plug-in hybride van doen hebt.
Elektrisch rijden stimuleren
Even de startknop indrukken en de aandrijflijn komt tot leven. Tenminste, dat vermoeden we, want de Superb iV probeert zoveel mogelijk zijn elektrokracht te benutten. Desgewenst kun je volledig elektrisch rijden, hybride rijden of de elektromotor als ‘booster’ gebruiken. We draaien fluisterstil bij Schiphol de snelweg op richting Den Haag. Dankzij de koppelrijke elektromotor spurt je vooruit.
Kunnen wij daadwerkelijk de volledige afstand elektrisch rijden? Vooralsnog lijkt dat te gebeuren. Het is koud, de verwarming staat aan en met een kruissnelheid van 130 km/u rijden we richting de Hofstad. Bij Zoeterwoude stoppen we even voor foto’s. De benzinemotor is op dat moment nauwelijks actief geweest.
Overgang nauwelijks hoorbaar
Vervolgens lukt het bijna om volledig elektrisch Den Haag te bereiken. Bijna, want net voor het betreden van de stad slaat de benzinemotor nauwelijks hoorbaar aan. De overgang van elektrisch naar benzine gaat naadloos en dankzij de uitstekende isolatie heb je niet door welke motor de wielen aandrijft. Met de transmissiehendel van de DSG-transmissie kun je de mate van regeneratief remmen instellen. In de eerste modus merk je nauwelijks dat de auto vertraagt, maar in de zwaarste stand lukt het bijna om met enkel het gaspedaal te rijden.
Geen sportief kanon
In stadsverkeer wisselen de elektro- en benzinemotor elkaar opnieuw af, waarbij vooral het koppel van de elektromotor goed van pas komt bij tussensprintjes. Wie overigens verwacht dat de Superb iV dankzij de elektro- en benzinemotor een sportief kanon is geworden, heeft het mis. De 218 pk sterke aandrijflijn leent zich meer voor comfortabel cruisen.
Benen strekken
Dan de ogenschijnlijke hamvraag, is deze Superb iV veel krapper dan een reguliere Superb? Nou nee, uiteraard ligt de laadvloer iets hoger, maar het blijft nog steeds een ruime stationwagon die gemakkelijk plaats biedt aan een aantal koffers of tassen. Overigens is de rest van het interieur gelijk aan dat van de reguliere versies. Dat betekent dat je zelfs als volwassene gemakkelijk achterin je benen kunt strekken.
Het slaappakket
Om het nog comfortabeler te maken is de Superb voortaan ook leverbaar met een zogenoemd ‘slaappakket’, iets wat we ook terugzagen in de nieuwe Octavia. Het slaappakket bestaat uit twee dekens en aangepaste hoofdsteunen achterin. Daarvan kun je weerszijden omdraaien, zodat je hoofd ondersteund wordt en tijdens het rijden niet heen en weer schommelt.
Schot in de roos?
Is de iV een goede aanvulling op het Superb-gamma? Wat ons betreft wel. Het feit dat het uiterlijk nauwelijks afwijkt, de Superb naadloos tussen de elektro- en benzinemotor schakelt en de bagageruimte nog steeds erg praktisch is, maken hem een waardig alternatief voor zowel een diesel- als benzineversie. Tel daarbij op dat de Superb iV in aanmerking komt voor het halftarief wegenbelasting komt en het kan zomaar een schot in de roos zijn. Het enige dat nog rest is de prijs, maar die maakt Skoda op een later moment bekend.
Nog geen reacties