Autotest – op pad met de Skoda Citigo e iV (2020)
De toekomst van het a-segment?
Wie in 2020 een compacte elektrische auto zoekt, kan zijn geluk niet op. Elektrische modellen van Peugeot, Renault, Mini en Honda overvloeden het B-segment. Wie in het A-segment winkelt, heeft op dit moment wat minder keuze, maar daar brengt de Volkswagen Group verandering in. Na de eerste kilometers met de Volkswagen e-up! voelen we nu zijn Tsjechische neef aan de tand. Op pad met de eerste elektrische Skoda: de Citigo e iV.
Het a-segment verdwijnt
De compacte, betaalbare stadsauto’s, waar zijn ze gebleven? Het huidige aanbod in het A-segment begint inmiddels behoorlijk te verouderen. Sommige autofabrikanten stappen eruit en focussen zich op het B-segment. Andere – zoals Mitsubishi en Renault – frissen hun huidige model op en een enkeling waagt zich aan een compleet nieuw model. De Volkswagen Group heeft met de Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii sinds 2012 een dikke vinger in pap, maar de jaren beginnen ondertussen te tellen. Wat nu? Terugtrekken uit het A-segment of een radicale koerswijziging?
LEES OOK: top tien bestverkochte elektrische auto’s van 2019
Radicale koerswijziging
VAG koos voor het laatste en zet nu van zijn geprezen drieling geëlektrificeerde varianten in de showroom. Die brengen niet alleen de algehele CO2-uitstoot van het concern omlaag, maar vervangen ook de huidige versies met benzinemotoren. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze elektrisch rijden voor een breder publiek bereikbaar maken.
Citigo e iV vanaf 23.290 euro
‘Bereikbaar’ moet je natuurlijk in perspectief zetten. Met een vanafprijs van 23.290 euro is de Citigo e iV flink duurder dan versies met een benzinemotor, maar wel één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Tel daarbij op dat de actieradius 260 kilometer bedraagt, de maandelijkse vaste lasten een stuk lager zijn en dat Skoda adverteert met een private lease-abonnement vanaf 249 euro. Factoren die doorslaggevend kunnen zijn voor het succes van dit elektrische model.
Op detailniveau afwijkend
Maar goed, het draait natuurlijk niet alleen om de cijfers op papier. Hoe houdt deze Tsjech zich in de praktijk? Allereerst valt nauwelijks op dat je hier met een elektrische Citigo van doen hebt. Het nuchtere Skoda blijft weg van futuristische designdetails of hippe materialen, maar geeft de e iV een afwijkende in carrosseriekleur gespoten grille, een nieuw beeldmerk aan de achterzijde en zijspiegels met geïntegreerde knipperlichten.
One pedal driving
Binnenin past Skoda de Citigo e iV eveneens op detailniveau aan. Vooral de groene stiksels en nieuwe bedieningsfuncties vallen op. Zo vind je naast de transmissiehendel twee rijmodi waarmee je desgewenst efficiënt of zeer efficiënt kunt rijden. Met de hendel zelf kun je ook de mate van regeneratief remmen bepalen. Je hebt de keuze uit vier modi, waarbij de sterkste modus zelfs ‘one pedal driving’ mogelijk maakt.
In het instrumentencluster ontbreekt – vanzelfsprekend – een toerenteller. In plaats daarvan toont een zogenoemde laadmeter hoeveel energie je verbruikt en – bij regeneratief remmen – terugwint.
LEES OOK: PSA maakt vaart met elektrische bedrijfswagens
Been- en bagageruimte blijven gelijk
Het uiterlijk en interieur wijken dus op detailniveau af van de benzineversie en gelukkig gaat dat ook op voor de ruimte. Skoda plaats het accupakket in de bodem van de Citigo e iV waardoor de been- en bagageruimte (250 liter) gelijk blijven. Enkel de vloer kwam iets hoger te leggen, maar dat merk je alleen op als je het weet. Zelfs het starten van de i eV gebeurt nog ‘gewoon’ met een fysieke sleutel die je omdraait.
Verrassend comfortabel
Eenmaal onderweg beginnen de verschillen pas echt op te vallen. De 83 pk sterke elektromotor laat de 1.235 kilogram zware e iV verrassend vlot accelereren. Sterker nog, dankzij het relatief onopvallende uiterlijk laten we veel grotere (en krachtigere) auto’s bij het stoplicht in verbazing achter. Eenmaal op snelheid is hij verrassend comfortabel.
Geen bochtenridder
Wind- en bandengeruis zijn nauwelijks aanwezig en dankzij het hogere gewicht vangt de Citigo oneffenheden gemakkelijk op. Pas wanneer je echt sportief gaat sturen, wordt het hogere gewicht een nadeel, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand om die reden deze auto koopt.
Dwars door Den Haag
De foto’s verraden misschien al waar wij de Citigo aan de tand voelden. Dit keer vond de persintroductie niet op een zonnige exotische bestemming plaats, maar in ons eigen Den Haag. In typisch Hollands herfstweer stuurden we de auto door de straten van onze Hofstad naar de A4 richting Delft, om vervolgens binnendoor via het Westland terug naar Den Haag te rijden. Kortom, een veelzijdige route door het dagelijkse, Nederlandse verkeer.
220 praktijkkilometers
De dagteller vertelde ons dat we 220 kilometer op één acculading konden rijden. Dat is 40 kilometer minder dan de beloofde actieradius, maar nog steeds een zeer nette score. Zeker als je de weersomstandigheden (6 graden, regen, dus verwarming aan) en wisselende wegen (stads- en snelwegverkeer) in ogenschouw neemt. Binnen één uur laadt het batterijpakket van de Citigo aan een snellader tot 80 procent op. Aan een conventionele wallbox neemt het ongeveer vier uur in beslag.
Een schot in de roos?
De Citigo e iV heeft ons in positieve zin verrast. Hij voelt niet alleen vlotter, maar ook comfortabeler aan dan de benzineversies. Dat is mede te danken aan het ontbreken van wind-, banden- en motorgeluiden. Hij voelt ondanks zijn compacte afmetingen zeer volwassen aan.
Tel daarbij op dat het ruimteaanbod nauwelijks afwijkt van de reguliere Citigo en de e iV kan zomaar een schot in de roos zijn. De enige hindernis is de hoge prijs, al zal een private lease-constructie in combinatie met de lage gebruikerskosten veel mensen over de streep trekken. Houden de elektrische Citigo’s, Mii’s en up’s eigenhandig het A-segment in leven? De tijd zal het leren.
Nog geen reacties